Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie DEB

1e deel, vervolg is op maandag 18 mei 2020

woensdag 13 mei 2020

20:00 - 23:00
Locatie

Digitale vergadering

Voorzitter
Dion Piket
Toelichting

Gelet op het aantal agendapunten wordt de reserveavond gebruikt voor de commissie DEB. Op 13 mei wordt gestart met de duurzaamheidspunten en de energietransitie. Eindtijd is 23.00 uur. De dan niet behandelde agendapunten worden doorgeschoven naar de reserveavond van maandag 18 mei 2020


Dit betreft een vergadering via videoverbindingen vanuit huis. De raadzaal in het bestuurscentrum is niet geopend voor publiek en pers.


U kunt via de internetpagina www.raadteylingen.nl de vergadering bekijken.


Via gemeenteraad@raadteylingen.nl  kunt u vooraf uw mening geven over onderwerpen.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Op verzoek van de indiener, de heer Hidde Verhoeve,  is het voorstel om het agendapunt Aangehouden motie monitoring duurzaamheid van de agenda af te voeren. Dit vanwege afwezigheid van de indiener.

    Besluit

    het agendapunt Monitoring duurzaamheid is op verzoek van de initiatiefnemer van de agenda afgevoerd.
    De agenda is verder ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Als gevolg van de coronamaatregelen wordt uw inspraak digitaal behandeld.
    U kunt uw inspraak voor de commissie doormailen naar gemeenteraad@raadteylingen.nl

  4. 4
    Mededelingen
  5. 5
    H A M E R S T U K K E N
  6. 6
    B E S P R E E K P U N T E N
  7. 7

    [Beeldvormend/opiniërend] Voorstel is kennis te nemen van het concept Plan Duurzame Ontwikkeling Teylingen 2020-2022, met daarin opgenomen nadere kaders voor de wijze waarop de gemeente werkt aan duurzame ontwikkeling. Voorstel is om het plan en het uitvoeringsprogramma beeldvormend te bespreken en het college kaders mee te geven die bij de verdere uitwerking van het Plan en Uitvoeringsprogramma  volgens de raad centraal moeten staan.


    Het college heeft bij het opstellen van het collegewerkprogramma Vitaal Teylingen "duurzame ontwikkeling" als integraal thema gebruikt. Het concept Plan duurzame ontwikkeling Teylingen 2020-2022 en het daarbij behorende concept Uitvoeringsprogramma sluiten daar bij aan en stellen de raad in de gelegenheid om kaders ten aanzien van duurzame ontwikkeling vast te stellen, focus aan te brengen en prioriteiten te stellen.

    Besluit

    De wethouder geeft aan graag de reacties van de fracties te ontvangen. De door de fracties gemaakte opmerkingen worden meegegeven aan het college. Door meerdere fracties zijn opmerkingen zijn gemaakt over onder ander meer concreet/smart maken van de doelen, uitwerken/meer concreet maken van de kosten, over de missie, visie en strategie, over windenergie, over inzet waterstof, biomassa niet meetellen bij duurzame opwek, wat is ambitie (koploper zijn?), faciliteren of sturende rol gemeente, moeten we alle SDG’s opnemen? Budget duurzaamheidsleningen.
    Aan de fracties is het verzoek gedaan om de bijdragen per mail in te leveren zodat het college dit mee kan nemen voor de uitwerking ter behandeling in de opiniërende sessie van juni/juli 2020.

  8. 8

    [Opiniërend]
    In januari is het burgerinitiatief "Teylingen meldt zich aan als SDG gemeente (Global goals/werelddoelen)" van de werkgroep Fair trade ontvangen. De werkgroep wil bereiken dat ook Teylingen SDG gemeente wordt – zich daarvoor opgeeft bij de VNG.  Door het presidium is geconstateerd dat het initiatief in behandeling kan worden genomen en geagendeerd kan worden samen met het duurzaamheidsplan in de commissie DEB (zie het voorgaande agendapunt).


    Update 12 mei 2020.
    Toegevoegd is de reactie van het college op het burgerinitiatief

    Besluit

    De commissie kan instemmen met het burgerinitiatief. Het college wordt verzocht dit verder op te pakken cq uit te werken.

  9. 9

    [Informerend/opiniërend]
    Van de VVD (Hidde Verhoeve) is het verzoek ontvangen om de in november 2018 aangehouden motie monitoring duurzaamheid te agenderen voor deze commissie.

  10. 10

    [Besluitvormend]
    Op 27 september 2017 hebben alle regiogemeenten van Holland Rijnland, de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de Omgevingsdienst West-Holland het Energieakkoord Holland Rijnland ondertekend. Binnen dit Energieakkoord is de ambitie opgenomen om als regio in 2050 energieneutraal te zijn. Dit is een grote opgave, waarmee de regio invulling geeft aan nationale en internationale doelstellingen op het gebied van klimaat en energie. Hierbij hebben wij als regio afgesproken in te willen zetten op 80% opwek binnen de eigen regio en de resterende 20% aan te vullen met o.a. restwarmte of geothermie uit nabijgelegen gebieden.
    Het opstellen van een Regionale Energiestrategie (RES) komt voort uit het op 28 juni 2019 gesloten nationale Klimaatakkoord. Dit is de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). De RES is een regionaal document waarin voor 2030, met een doorkijk naar 2050, doelen worden gesteld ten aanzien van energiebesparing, duurzame energieopwekking, warmte en duurzame mobiliteit. De voorliggende concept RES is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de gemeenten van Holland Rijnland, de provincie Zuid-Holland en het Waterschap. Het hiervoor genoemde Energieakkoord Holland Rijnland vormt de basis van onze RES.
    Aan de raad wordt gevraagd wensen en bedenkingen bij de concept RES vast te stellen gedurende de raadsvergadering van 4 juni 2020.

    Besluit

    VVD heeft een viertal wijzigingsvoorstellen (amendement) . Onderzoek naar kernenergie, om niets uit te sluiten. Businesscase waterstof/warmtenet. Windenergie op land (turbines groot formaat) schrappen en Biomassa schrappen.
    Het CDA geeft een aantal punten mee. Participatie, iedereen moet kunnen meepraten. Wat kost het en wat krijgen we ervoor terug. Wie is aan zet, wie neemt uiteindelijk het besluit. Zet stevig in op geothermie, wat is impact , wat zijn de kosten, worden ambities daarmee bereikt. Of aquathermie. Hoe worden warmtenetten gerealiseerd? Eigenaar worden of aandeelhouder. Dit is mooie eerste aftrap, maar mag niet ten koste gaan van het hart van de bollenstreek.
    Trilokaal. De vraag is of Teylingen kan gaan voor een lokaal warmtenet en hoe wordt deze gevuld (geothermie, windenergie, uit Rotterdam?). Alleen het groene hart uitsluiten kan niet. Hoe zit het met de houding provincie vwb zonnepanelen in weilanden? Hoe zit het met de kosten/betaalbaarheid gelet op de huidige ontwikkelingen? Wat is nodig en noodzakelijk?
    D66 stelt voor om vooral in te zetten op energiebesparing; daar is heel veel potentie. Mist de nadelen van geothermie, is dit realistisch. Wat zijn effecten van digitaal werken en 5g netwerk. Bekijk het integraal samen met de inwoners. Als kleine gemeente is Teylingen afhankelijk van de buurgemeenten en dan komt warmtenet Leiden dichtbij. Geef inwoners inzicht waarin ze kunnen investeren. Communciatie/participatie is belangrijk. D66 pleit voor een procesregisseur. Waar blijft beleid warmtepompen. De bollenstreek uiteraard koesteren maar dit biedt ook kansen voor bedrijven. Zijn er mogelijkheden voor samenwerking met buur-ressen.
    PvdA geeft aan te focussen op aqua- en geothermie, kan het college dit toelichten. Warmtenet uit Rotterdam is te kostbaar om hier te gebruiken. Zet in op duurzame mobiliteit, zonnepanelen en windenergie. De vraag is hoe windenergie te realiseren in Teylingen of moet dat uitgesloten worden.
    GroenLinks. Kan college afstemming HLT en Noordwijk faciliteren (via AB), hoe komt dit 4 juni als besluit naar de raad. 1, 8 12 aanpassen om niet direct als gemeente tegenover elkaar
    Wijzigingsvoorstellen: streef naar collectief eigendom. 8 en 9: traject warmtenet Rotterdam is onzeker, neem hier alternatief voor op.
    Drie nieuwe: biomassa is laatste stap om in te zetten. Focus ligt primair op duurzame bronnen. Zijn geen voorstander van kiezen voor 1 denkrichting. Kracht zit in combinatie van 2 scenario’s. Onderzoek of het mogelijk is alvast te starten met projecten in afwachting van definitief RES.
    De CU doet een ordevoorstel: in de raad richten op de wijzigingsvoorstellen. Zorg voor voldoende draagvlak in de raad voor aanpassingen op de wensen en bedenkingen.


    Voor het vervolg is afgesproken: Het amendement is van de raad. De griffie inventariseert wenselijke wijzigingen/toevoegingen wensen en bedenkingen en kan dit omzetten naar een concept amendement. De griffie vraagt bij de andere gemeentes na of zij met amendementen komen.

  11. 25
    Sluiting