Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 2 februari 2022

19:00 - 20:00
Locatie

Digitale videovergadering via MS Teams

Voorzitter
Carla G.J. Breuer
Toelichting

Online via MS Teams

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Besluit

    De agenda is ongewijzigd vastgesteld

  3. 3

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen.

  4. 4

    Vraag aan het presidium:  raadsvergadering 24 februari Hybride (in twee delen, eerst commissievergadering en daarna stemming) of volledig online?

    Besluit

    Gekozen is voor een hybride vergadering. Eerst een brede commissievergadering tmet debat over de bespreekpunten en daarna stemming over alle punten in een digitale raadsvergadering.

  5. 5

    Besluit

    Geen opmerkingen.

  6. 6

    Op 23 september 2021 heeft de gemeenteraad de conclusies en aanbevelingen van het vervolgonderzoek naar de ISG en GOM bekrachtigd. De Raad heeft aan de raadswerkgroep ISG-GOM gevraagd om een voorstel te doen voor het vervolgproces vwb de opvolging van de aanbevelingen uit het rapport. De griffier geeft een update over welke stappen daarin zijn ondernomen incl. de briefwisseling met het College / 5 portefeuillehouders.


    Ter info bijgesloten:

    • De brief van de portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening en aandeelhoudersvergadering GOM over de Evaluatie van het ISG-beleid en de reactie van het Presidium op deze brief.
    • Het vervolgonderzoek ISG-GOM incl. een verkorte samenvatting van de kernconclusies en aanbevelingen.
    • De opbrengst / het verslag van de regionale raadsleden bijeenkomst ISG-GOM op 14 december 2021.

    Besluit

    De werkzaamheden, acties en vorderingen van de werkgroep ISG GOM worden middels agendering in het presidium bestuurlijk geborgd (alleen qua proces, de inhoudelijke discussie kan plaatsvinden in de cie Ruimte).

  7. 7

    Terugkoppeling op 3 onderdelen:

    • Overdracht raad:Kernwoorden: agile/lean. Het overdrachtsprogramma is gericht op de basic elements en cultuur, de inhoudelijke overdracht wordt gekoppeld aan de LTA/Agenda van de commissies
    • ICT / Financiën: gewerkt is aan een enquête om de wensen van raadsleden te inventariseren. Op basis daarvan gaat de werkgroep e.e.a. uitwerken. Nu liggen twee zaken voor ter instemming aan het presidium. 1. Het naar voren halen van het budget en 2. het offertetraject (zie memo.)
    • Communicatie Verkiezingen & Opkomstbevorderende maatregelen: gewerkt is aan een communicatieplan (zie bijgaand). Het plan is uitvoerig besproken in de raadswerkgroep en wordt uitgevoerd door het communicatiebureau Dokwerk uit Leiden (3 offertes zijn uitgevraagd). Bureau Dokwerk kwam als beste naar voren vanwege sterk strategisch advies, brede ervaring met politieke campagnes en het uitgebreide aanbod.
      In het plan staan het doel, de doelgroepen, boodschap en de communicatiemiddelen beschreven die we vanuit de gemeenteraad/griffie willen gaan inzetten. Planning is om halverwege februari live te gaan met de verkiezingswebsite 'teylingenstemt.nl', inclusief bijbehorende video's en content (thema's en stellingen). Daarna wordt gestart met een campagne op social media om onze doelgroepen gericht te bereiken.

    Besluit

    Het presidium neemt kennis van de vorderingen van de werkgroep. Het presidium stemt in met de enkelvoudige onderhandse aanbesteding. En is tevens akkoord met het beschikbaar stellen van 1500 euro voor facilitering lijsttrekkersdebat Omroep Bo waarbij de opmerking is gemaakt dat diverse fracties ( in ieder geval D66 en VVD) kunnen bijdragen vanuit het eigen campagne/partij budget. De griffier neemt dit aanbod mee in de verdere uitwerking met Omroep Bo.

  8. 8

    In 2019 heeft de gemeenteraad de keuze gemaakt om de rekenkamer te professionaliseren, qua tijdsbeslag, deskundigheid en de gewenste afstand van de raad (met externe leden). Tegelijkertijd is een klankbordgroep met raadsleden ingesteld, zodat de rekenkamercommissie laagdrempelig contact kan onderhouden met de raad. Het budget is opgetrokken naar het landelijk gemiddelde van circa 1 euro per inwoner. De rekenkamercommissie is onafhankelijk en zelf verantwoordelijk voor de inzet van het budget.
    Inmiddels is de huidige rekenkamercommissie ruim 2 jaar actief. Momenteel zijn er een aantal ontwikkelingen in de verdere professionalisering van de rekenkamercommissie. Zie de memo.

    Besluit

    De griffier geeft uitleg over de professionalisering van de Rekenkamercommissie. Eerst omzetting van rekenkamerfunctie naar Rekenkamercommissie, daarna versterking van de bemensing en nu het sluitstuk: de bruto-onkostenvergoeding meer in de lijn brengen van de ureninzet en professionalisering. Aandacht is gevraagd voor het (meer) nabij houden van de raad met name via de klankbordgroep. Daar zit een ontwikkelpunt.

  9. 9

    In Teylingen hechten we veel belang aan de integriteit van het gemeentebestuur. Er is wetgeving in voorbereiding om risicoanalyses voor de benoeming van wethouders verplicht te stellen. In Teylingen zijn we daarom tijdig gestart dit voor te bereiden. Op 15 november is duidelijk geworden dat de wetgeving niet in werking zal treden voor de raadsverkiezingen. Wel moedigt het ministerie burgemeesters aan om het gebruik van dit instrument te bevorderen. We stellen u voor om op basis van de memo en de handreiking uit 2019 e.e.a. verder uit te werken.


    De keuze die voorligt bij het presidium, is de wijze van rapporteren van de conclusies, beheersmaatregelen en aandachtspunten. Dit kan in openbaarheid met de hele raad gedeeld worden of in een besloten seniorenconvent aan de fractievoorzitters. De afweging is volledige transparantie versus het beschermen van de persoonlijke levenssfeer. Als het gaat om zakelijke belangen (bijv. grondeigendommen of een belang in een bedrijf) dan is transparantie wenselijk. Gaat het om vroegere strafrechtelijke zaken, faillissement of een bkr-registratie dan is het minder wenselijk om dat openbaar te delen. Het advies is derhalve: zakelijke belangen openbaar te maken en bij privé-zaken dit vertrouwelijk te melden in het seniorenconvent.


    Vervolgproces: de precieze processtappen van de risicoanalyse worden beschreven, zodat het proces voor de kandidaat-wethouders en andere betrokkenen vooraf duidelijk is.

    Besluit

    Aangegeven dat het door de burgemeester toegelichte onderscheid in rapporteren over zakelijke en privé-zaken verhelderend is. Of het mogelijk is geheimhouding op te leggen wordt uitgezocht, wat is de wettelijke waarborg in dergelijke zaken. Op de vraag hoe om te gaan met de mogelijkheid dat er in aanloop meerdere kandidaten zijn geeft de griffier aan dat het mogelijk is deze kandidaten wel mee te nemen in een vroegtijdige integriteitstoets maar eerst te rapporteren als deze kandidaat daadwerkelijk door een partij voor benoeming wordt voorgedragen.
    Verder is men akkoord met het voorstel.

  10. 10

    Besluit

    In de rondvraag wordt is door de VVD aandacht gevraagd voor de recente wilplakactiviteiten en de toon van de muziek. Men wil op de inhoud campagne voeren en krijgt bijval van de andere fracties. De burgemeester geeft aan de regels voor alle partijen van toepassing zijn: er mag niet "wildgeplakt" worden. Bij constatering wordt eerst gewaarschuwd en daarna gehandhaafd.

  11. 11
    Sluiting