Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 20 april 2022

18:30 - 20:00
Locatie

Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Carla G.J. Breuer

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Notitie openbaarheid stukken opstellen voor raadsleden.

  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    Besluit

    Afgesproken is om vergaderingen niet te starten voor 1900 uur.

  4. 4
    Concept raadsagenda
  5. 5

    Besluit

    Er wordt meegegeven dat het instrument actielijst en lta actueel moet zijn wil dit een effectief instrument zijn.

  6. 6

    De rekenkamercommissie is verheugd om de vacature voor een lid in te kunnen vullen met Frans Haven. Er heeft op maandag 5 april een kennismakingsgesprek plaatsgevonden met leden van de klankbordgroep en de griffier. Het presidium wordt gevraagd om het voorstel te doen Frans Haven te benoemen en de zittende leden te herbenoemen voor de raadsperiode 2022-2026.

    Besluit

    Akkoord

  7. 7

    Verleden jaar is afgesproken om met de nieuwe raad te bespreken of het wenselijk is het aantal burgerleden aan te passen en/of de verplichting om op een kieslijst te staan voorgezet moet worden of kan komen te vervallen.
    In de huidige verordening is opgenomen dat fracties met 1 zetel die aan kunnen vullen met 2 burgercommissieleden. Fracties met 2 zetels mogen 1 burgercommissielid voordragen.
    Tevens is in de huidige verordening opgenomen dat burgercommissieleden op de kieslijst moeten staan.

    Besluit

    Dit punt wordt wederom geagendeerd voor de volgende vergadering.
    De griffie maakt een nota met voor- en nadelen vwb toename aantal burgerleden.
    In nota opnemen hoe nieuwe inwoners kunnen ingroeien in het politieke proces van Teylingen en in fracties.

  8. 8

    Vanuit het overleg met de commissievoorzitters is het verzoek voortgekomen om een pilot te starten voor het invoeren van spreektijden tijdens de commissie. Dit omdat er een brede wens bestaat tot efficiënt vergaderen zonder extra vergaderdagen en de toename van het aantal fracties in de raad die nopen tot het invoeren van spreektijden.


    Verder verzoekt het cie-voorzitters overleg om voorafgaand aan de fractievergaderingen een vragenuur in te voeren. Dit met als doel om de vergaderingen efficiënter te laten verlopen en het aantal vragen aan het college te reguleren via het vragenuurtje.


    En als laatste is vanuit de verkenners het advies meegegeven om het vergadersysteem tegen het licht te houden en te onderzoeken of een ander vergadermodel haalbaar is om de bestuurlijke drukte te verminderen.

    Besluit

    Drie partijen zijn voor spreektijd. Anderen geven aan laat huidige pilot doorlopen tot na zomerreces. Na de zomer komt dit terug.


    Lisa Gonzalez geeft mee te kijken naar bundeling van onderwerpen.
    Monique de la Rie geeft mee te kijken naar het inspreken in twee termijnen.

  9. 9

    - Kosten inzet verkenners + informateurs meenemen in tussentijdse rapportage (verkenners krijgen een vergoeding voor de werkzaamheden conform vergoeding voor burgercommissieleden = presentiegeld per vergadering.
    - Vanwege toename aantal burgerleden stijgen de uitgaven o.a. voor bruikleen ICT middelen en abonnementen Software. Dit wordt nader in kaart gebracht en zal lopen via tussentijdse rapportage
    - Integriteitsscan wethouders. Geschatte kosten zijn 1500 euro per kandidaat. Kosten worden verwerkt via de tussentijdse rapportage.

    Besluit

    Akkoord

  10. 10

    De burgemeester geeft bij dit punt een toelichting op de verwerking van de financiële gevolgen opvang vluchtelingen.

    Besluit

    De burgemeester verwijst naar een eerder gezonden memo en doet het voorstel een financiële rapportage te maken voor de raad waarin helder is aangeven: wat geven we uit, wat komt er binnen. Dit middels een kwartaalmonitor.

  11. 11

    In het presidium is afgesproken om een risicoanalyse integriteit te maken van de kandidaat-wethouders. Middels het stappenplan dat voor u ligt, informeren wij u over de verschillende stappen die de risicoanalyse integriteit kent. Per stap lichten we precies toe wat benodigd is en wat eenieders rol behelst, zodat u weet wat u kunt verwachten. De betrokken partijen hierin zijn de kandidaat-wethouder, de opdrachtgever, (te weten de driehoek van burgemeester, griffier en gemeentesecretaris), en Necker van Naem.

    Besluit

    Akkoord

  12. 12

    Op 15 maart 2022 heeft het college een besluit genomen over het lidmaatschap van de burgemeester aan Mayors for Peace.
    Het college heeft het voornemen uitgesproken om in te stemmen met het verzoek van de Nederlandse sectie van Mayors for Peace om de burgemeester lid te laten worden van de internationale organisatie Mayors for Peace en dit voornemen voor te leggen aan het presidium.
    Het verzoek is of jullie dit nog door het huidige presidium kunnen laten afhandelen.
    Het collegebesluit treffen jullie hierbij aan als mede drie bijlagen.

    Besluit

    Akkoord om als gemeente aan te sluiten bij Mayor for Peace

  13. 13

    Trilokaal wil graag een agendapunt toevoegen aan het presidium. Er is vandaag al een mail uitgegaan over agendering voor commissies vanuit partijen. Maar andersom, geldt ook dat de organisatie stukken tijdig moet aanleveren. De jaarrekening HLT wordt een paar dagen voor de commissie pas beschikbaar gesteld en ook de ontwerpbegroting HLTsamen 2023 stond volgens mij nog op de agenda. Maar er zijn slechts enkele dagen de tijd om die stukken door te akkeren. Ik begrijp de wettelijke deadlines en die zullen we moeten honoreren, maar met een nieuwe Raad zo kortdag stukken behandelen zonder fractievergadering tussentijds kan niet de bedoeling zijn. Ik wil dit graag bespreken in het presidium.

    Besluit

    Uitgangspunt is dat stukken tijdig beschikbaar moeten zijn ter bespreking in de fractievergadering.

  14. 14

    De besluitenlijsten van de raadsvergadering wordt automatisch digitaal gegenereerd in Ibabs. Direct na de vergadering kunnen inwoners de besluitenlijst inzien en downloaden via Ibabs. Hiermee is het snel en transparant wat de raad heeft besloten en hoe de stemming heeft uitgepakt. Om dit in de toekomst deze informatie ook in het lokale en regionale archief veilig te stellen is het voorstel om een vast agendapunt toe te voegen: vaststellen besluitenlijst vorige vergadering. Aan dit agendapunt wordt een digitale download van alle agendapunten en besluitpunten van dit vergadering toegevoegd, inclusief de stemverhouding zodat het eenvoudig is om deze download in zijn geheel aan het archief toe te voegen en later te raadplegen zonder afhankelijk te zijn van het pakket wat dan draait.

  15. 15

    Dit punt wordt verschoven naar een volgende vergadering omdat nog niet alle fracties de lijst hebben ingediend.

  16. 16

    Besluit

    Carla Hilverda vraag naar tijdbeslag AB leden.
    Jeroen Tomassen merkt op dat nieuw vergadermodel later terugkomt op de agenda.

  17. 17
    Sluiting