Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 7 september 2022

19:00 - 20:00
Locatie

Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Carla G.J. Breuer

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3
    Mededelingen
  4. 4
    Concept raadsagenda
  5. 5

    Ter vaststelling door het presidium.

    Besluit

    Het vergaderschema is ongewijzigd vastgesteld.

  6. 6

    Discussienota voor presidium over aantal burgerleden
    Aanleiding: aan de griffie is verzocht om een nota over het aantal burgerleden in Teylingen. Dit omdat een aantal fracties voorstander is van uitbreiding en een aantal fracties niet. In deze notitie is ervoor gekozen om het doel voor het werken met burgerleden te beschrijven. Aansluiting is gezocht bij de wetsgeschiedenis die het mogelijk maakt om te werken met niet verkozen burgerleden. Aan het presidium wordt verzocht hierop te reflecteren en vervolgens een standpunt in te nemen.

    Besluit

    Het huidige systeem en aantal burgerleden voldoet aan de (destijds) gestelde doelen. In die zin is een meerderheid niet voor aanpassing van het aantal burgerleden. Wel is meegegeven dat de andere (door de wetgever) aangeven doelen zoals participatie belangrijk zijn. Te denken valt aan participatie, bijv met meedenkgroepen/expertmeeting. Deze wensen worden meegegeven aan de werkgroep participatie/communicatie.

  7. 7

    Zowel de verkenners als de (in)formateurs hebben geadviseerd om een regiegroep in te stellen die het werken met een raads- en collegeprogramma kan monitoren en bijsturen waar nodig. Deze regiegroep zou moeten bestaan uit vertegenwoordigers van de raad, het college maar ook vanuit de ambtelijke organisatie. Het werken met een raads- en collegeprogramma vergt immers een andere werkwijze van zowel raad, college en ambtelijke organisatie. Verder is geadviseerd om de regiegroep enige "stevigheid" mee te geven. Zowel qua bemensing als agendavorming en het structureel bijeenkomen de komende vier jaren. Ook is een motie besproken over het instellen van een regiegroep in de raad van 7 juli j.l.


    Doel van dit agendapunt is om bij de fracties te verkennen hoe zij dit zien. Wat zou de taak moeten zijn van de regiegroep? Hoe vaak moet deze bijeenkomen, wie kan de regiogroep bemensen, wie kan dit ondersteunen? Is het verstandig om, in ieder geval bij de start van de regiegroep, deskundige ondersteuning te vragen, bijvoorbeeld van één van de formateurs?

    Besluit

    Het presidium kan zich vinden in het instellen van een regiegroep. Dit conform het advies van de verkenners en (in)formateurs. Voor een bepaalde tijd (half jaar tot een jaar) kan de regiegroep zich bij laten staan door een externe deskundige. Dit met als doel de regiegroep op weg te helpen zodat een goede werkbare structuur met voldoende gewicht ontstaat.

  8. 8

    In april hebben de verkenners aan de raad geadviseerd om de positie van de raad in de regio te verstevigen. Om hier gevolg aan te geven is het voorstel om in oktober een gesprek te organiseren tussen (oud)raadsrapporteurs, (oud) AB-leden, regiocoördinatoren (ambtelijke lijn) en griffie. Doel is om te verkennen hoe de positie van de raad in gemeenschappelijke regelingen (GR-en) kan worden versterkt en welke rol een AB-lid en raadsrapporteur daarbinnen kan spelen, zie bijgaande nota.

    Besluit

    Het presidium ziet het belang van "grip op de regio/gemeenschappelijke regelingen", mede gelet op het grote deel van de begroting van Teylingen dat gaat naar gemeenschappelijke reglingen. Wel is meegegeven dit "'Lean" te doen en bijv aansluiting te zoeken in bestaande structuren (agendapunt regionale zaken van de cie's).

  9. 9

    Het voorstel is om het proces voor de uitvraag voor de tweede tussentijdse rapportage uit te stellen en de rapportage zelf niet in november maar in december aan te bieden aan de raad. Op basis van inzichten per medio september. Hiermee verlagen we de werkdruk in de zomerperiode, is er meer tijd voor verdieping en wordt de rapportage op basis van een latere peildatum opgesteld. Daarmee worden de randvoorwaarden vergroot om de voorspeelbaarheid van de tweede tussentijdse rapportage te verbeteren. De rapportage wordt dan ook een financiële afwijkingenrapportage en geen rapportage waarin op prestaties wordt gerapporteerd. De koppeling tussen prestaties en financiën is sowieso nog een verbeterpunt dat wordt opgepakt in samenwerking met de raadsprojectgroep P&C.
    Het voorstel om de tussentijdse rapportage uit te stellen past vooruitkijkend bij de nieuwe P&C cyclus dat vanaf 2023 op advies van de raadsprojectgroep P&C wordt geïntroduceerd. De nieuwe P&C cyclus bestaat uit een inhoudelijke halfjaarrapportage voor bijsturing en een technische begrotingswijziging in december t.b.v. de begrotingsrechtmatigheid (in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording).

    Besluit

    Het memo is voor kennisgeving aangenomen. Afgesproken is dat de griffier het advies van de vorige werkgroep P&C nogmaals deelt met de raad.

  10. 10

    Vorige week hebben de voorzitters van de commissies, beeldvormende sessies en de gemeenteraad een voorzitterstraining gevolgd. Dat heeft geleid tot een aantal inzichten om het debat en werkwijze van de commissies en raad te verbeteren. Het voorstel aan het presidium is de voorzitters de ruimte te geven een voorstel te doen tot aanpassing/aanscherping van de termijnen volgens onderstaande indeling van de termijnen. Onderdeel van het voorstel dat wordt voorbereid is een training van de raad en het college. Planning is het volgende presidium een nader uitgewerkt voorstel voor te leggen. Doel is het onderlinge debat tussen de leden en daarmee effectieve en efficiënte besluitvorming te bevorderen.


    Termijnen
    Eerste termijn: Fracties geven hun voorlopig standpunt en
    discussiepunten (politieke vragen)
    Termijn College: College reageert op discussiepunten:
    1. Toezegging, of
    2. Geeft ruimte voor debat, of
    3. Geeft geen ruimte voor debat
    Men interrumpeert met politieke vragen
    Tweede Termijn: Fracties met elkaar in debat om medestanders te werven voor amendementen/motie

    Besluit

    Afgesproken is dat de voorzitters verder kunnen met het uitwerken van de punten dit in het kader van effectief en efficiënt vergaderen. Een mogelijke nieuwe werkwijze zou concreet uitgewerkt moeten worden (ruimtelijke debatten verlopen anders dan een debat over bijv een legesverordening)  en met een goede uitleg aan alle raadsleden.

  11. 11
    Actielijst en raadsagendaplanning (RAP)
  12. 12

    Besluit

    In zijn algemeenheid is tijdens de presidiumvergadering een aantal keren gesproken over het systeem van werkgroepen. Deze worden ingesteld maar kennen geen einddatum of eindpunt. Wanneer is een werkgroep klaar met de werkzaamheden? Gelet op de vele werkgroepen veroorzaakt dit bestuurlijke (en ambtelijke) drukte. De griffier neemt het op zich om met een nota te komen over dit onderwerp.

  13. 13
    Sluiting