Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 8 september 2021

19:00 - 20:00
Locatie

Raadzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Carla G.J. Breuer

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3
    Mededelingen
  4. 4

    Besluit

    De PvdA heeft aankondiging gedaan van de motie Borstkanker die wordt ingediend tijdens die raadsvergadering.
    De definitieve agenda wordt na afloop van de extra commissie Ruimte rondgestuurd.

  5. 5

    Voorstel is om na 17 september, na het bekendmaken van de nieuwe beleidslijn van het kabinet, te bepalen of de vergadering fysiek dan wel digitaal kan plaatsvinden. Als de huidige maatregelen van kracht blijven dan wordt de vergadering gelet op

    Besluit

    Nadat duidelijk is wat het  nieuwe kabinetsbeleid zal worden wordt het presidium gevraagd te besluiten over al dan niet fysiek dan wel digitaal vergaderen.


    Vwb de fractievergaderingen is afgesproken om te inventariseren wie fysiek wil vergaderen en wie digitaal. Vervolgens zoekt de griffie een bijpassende locatie.

  6. 6

    Zie de bijlage:
    Vwb dit schema zijn er twee vraagpunten
    - voorafgaand aan de verkiezingen zijn er twee vergadercycli ingepland, de laatste laatste zes dagen voor de verkiezingen. De vraag is of dit nodig is. Temeer gelet op de late kerstvakantie, en er vaak in januari weinig op de agenda staat.
    Een optie is om dit om te zetten naar 1 vergader cyclus in februari.
    - Idem vwb de drie vergadercycli na de verkiezingen tot aan het zomerreces. Als het gebruikelijke schema wordt aanhouden starten de commissievergaderingen een week na benoeming en is er in het schema geen ruimte voor beeldvormende sessie. Een mogelijkheid is om dit om te zetten van drie naar twee cycli met meer ruimte voor beeldvormende sessies (waar mogelijk ook meer behoefte aan is na de verkiezingen mede gelet op het inwerkprogramma).

    Besluit

    De fracties kunnen zich vinden in het organiseren van 1 vergadercyclus voor de verkiezingen en 2 vergadercycli na de verkiezingen en voor het zomerreces. Er wordt nog een check gedaan bij het college vwb de lta.

  7. 7

    De mailafhandeling krijgt gemiddeld een krappe voldoende en gelet op de reacties kan geconcludeerd worden dat het proces voor verbetering vatbaar is.
    Over het algemeen is er bij de raadsleden behoefte aan meer overzicht. Dit o.a. vwb het onderwerp van de mail, voor welke vergadering is de mail en bij welk agendapunt hoort dit stuk?
    Het aantal dagmails wordt over het algemeen als veel ervaren, vaak ook teveel.
    Er is een brede behoefte aan het maken van een onderscheid voor urgente stukken (bijvoorbeeld brieven van inwoners, raadsbrieven en raadsmemo’s) en minder urgente stukken (bijvoorbeeld stukken van de VNG, verbonden partijen of meer algemene informatieve stukken).
    Urgente stukken zouden direct via een pushsysteem naar de raadsleden gemaild kunnen worden, minder urgente stukken zouden via een pull-systeem op ibabs via de overzichten beschikbaar gesteld kunnen worden. Wel is er dan behoefte aan een wekelijkse lijst met stukken die “doorgeklikt” kunnen worden.
    Vraag aan het presidium:
    Kunnen jullie de bovenstaande conclusie onderschrijven?
    Zo ja, dan is het verzoek aan het presidium om de griffie te verzoeken dit als basis te gebruiken voor een nieuwe opzet van de mailafhandeling.
    Tijdpad aanpassingen
    Het onderscheid in dagelijkse verzending van urgente stukken en wekelijkse beschikbaarstelling van minder urgente stukken inclusief een goede aanduiding daarvan is direct in te voeren. Het beschikbaar stellen van de minder urgente stukken via de overzichten van Ibabs inclusief een doorklikbare lijst vraagt medewerking van Ibabs en een waarschijnlijk beperkte aanpassing van de software.

    Besluit

    Het presidium is akkoord met de nieuwe werkwijze.
    Besproken zijn de mogelijkheden van het al dan niet opnemen in Ibabs vwb het pull systeem en het opnemen in de overzichten van de stukken die niet urgent zijn.

  8. 8

    Doel van notitie:

    1. Bepalen motto (De gemeenteraad doet ertoe) en bepalen drie thema’s die leidraad zijn voor de verdere uitwerking door de werkgroepen en griffie
    2. Start en bemensing van drie werkgroepen vanuit de raad:
      o een algemene werkgroep voor de overdracht op zich en inwerkprogramma nieuwe raad
      o een werkgroep voor de opkomstbevorderende maatregelen cq communicatie rondom verkiezingen; hieraan een budget te verbinden van 25.000 euro voor opkomstbevorderende maatregelen.
      o en een beperkte werkgroep om na te denken over ICT voorzieningen nieuwe raad.
    3. Kennis nemen van een eerste opzet van zaken die de komende tijd uitgewerkt worden. Uitgangspunt daarbij is dat aan de raadsleden/werkgroepleden verzocht worden om mee te denken en als klankbord te fungeren maar de griffie samen met afdeling communicatie uiteraard dit verder uit zal werken.

    Besluit

    Afgesproken is dat de inbreng van het presidium als kader meegegeven wordt aan de werkgroep(en).
    De griffie doet een uitvraag naar de fracties met het verzoek werkgroepleden aan te leveren, dat kunnen ook kandidaat raadsleden zijn of fractieondersteuners.
    De griffie geeft per werkgroep aan wat de mogelijk tijdsbelasting is voor de deelnemers, waarbij gedacht wordt aan een klankbordgroepmodel met zeg maar vier avonden als tijdsbelasting voor de deelnemers. Qua bemensing wordt gedacht aan 2 raadsleden voor de ict-groep, 6 voor de algemene werkgroep en de leden van de communicatiewerkgroep vwb de opkomst bevorderende maatregelen. Resume: bespreek in de werkgroepen een lightversie, let op de tijdsbelastingen voor de deelnemers en bespreek het mogelijke motto in de werkgroep.

  9. 9

    Besluit

    Er zijn geen opmerkingen

  10. 10

    Besluit

    Er is geen rondvraag.

  11. 11
    Sluiting