Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie DEB

woensdag 4 september 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Guylaine Loos

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    Bij een commissievergadering kunt u gebruikmaken van het inspreekrecht. U geeft dan uw mening aan de raadsleden over een voorstel waar zij een besluit over moeten nemen of iets dat in Teylingen speelt. Indien u gebruik wil maken van het inspreekrecht, willen we u vragen om contact op te nemen met de griffie via gemeenteraad@raadteylingen.nl t.a.v. mevr. Marjoleine van Egeraat, griffier commissie DEB. We ontvangen uw aanmelding en inspreektekst (richtlijn 600 woorden) bij voorkeur >24 uur van tevoren, zodat raadsleden daar voortijdig kennis van kunnen nemen.

  4. 4
    Mededelingen
  5. 5

    Bij de fractievergaderingen kunnen fracties aangeven als een hamerstuk een bespreekstuk moet worden en andersom.

  6. 7
    B E S P R E E K P U N T E N
  7. 8

    [Besluitvormend]
    De gemeente Teylingen is deelnemer van de Gemeenschappelijke Regeling Belastingen Bollenstreek (GR GBB). De GR GBB verzorgt het heffen en invorderen van de gemeentelijke belastingen. De gemeenschappelijke regeling wordt geactualiseerd, zodat deze past bij de huidige praktijk en voldoet aan het bepaalde in de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr). De zienswijze van de raad wordt via het college toegestuurd aan de centrumgemeente Noordwijk. De centrumgemeente beoordeelt de zienswijzen van alle betrokken gemeenteraden en past indien nodig de gemeenschappelijke regeling aan. De (gewijzigde) gemeenschappelijke regeling wordt daarna ter toestemming aan de raad voorgelegd. 


    Besluit
    1. Als zienswijze aan het college te laten weten dat de raad instemt met de Gemeenschappelijke Regeling Belastingen Bollenstreek.

    Besluit

    Hamerstuk voor de raad.

  8. 9

    [Besluitvormend]


    De Tussenrapportage 2024 geeft de financiële afwijkingen en de voortgang van de geplande activiteiten weer uit de Programmabegroting 2024. 


    Besluit

    1. Kennis te nemen van de Tussenrapportage 2024;
    2. De financiële gevolgen vast te stellen zoals aangegeven in de Tussenrapportage 2024;
    3. Het positieve saldo van de Tussenrapportage 2024 ten gunste te brengen van het Saldo van baten en lasten;
    4. De investeringen, genoemd in bijlage 2 (Investeringen) in de Tussenrapportage 2024, te wijzigen c.q. te verhogen met genoemde bedragen;
    5. De begrotingswijziging nummer R4014 Tussenrapportage 2024 vast te stellen.

    Bijzonderheden
    - Link naar de Financiële verordening gemeente Teylingen 2023 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)

    Besluit

    Hamerstuk voor de raad.


    Dank aan de organisatie voor het opstellen van de rapportage. De commissie haalt de volgende onderwerpen aan:

    • Achterstand op beleidsterreinen vergroening, biodiversiteit, circulariteit en beheerplannen. Welke maatregelen worden getroffen om resultaten te boeken? 
    • Aanpak capaciteitsproblemen.
    • Posten die substantieel afwijken van de begroting (o.a. SO zorg, leerlingenvervoer, reisdocumenten, BTW-heffing Voor Ieder1).

    Er worden o.a. suggesties gedaan over:

    • overzicht stavaza GR-en bijsluiten, voor zover bekend
    • risico's en maatregelen nog beter duiden via de werkgroep P&C cyclus
    • opzetten taskforce om personeel te werven en keuzes en prioriteiten stellen voor de komende 1,5 jaar

    Technische vragen openbaar

    Onderwerp
    TV Tussenrapportage Jaarrekening / VVD
  9. 10

    [Besluitvormend]
    Voor de jaren 2025 en verder moet de raad een nieuwe accountant aanwijzen. Hiervoor wordt een aanbestedingsprocedure doorlopen (zie agendapunt 11). In de Controleverordening van de gemeente Teylingen staat dat de aanwijzing van de accountant geschiedt voor een periode van vier jaar. Een verlenging van de contractperiode (van vier jaar naar vier jaar met mogelijkheid tot verlenging) is nodig om de aanbesteding van accountantsdiensten goed in de markt te zetten. Dit betekent dat de huidige Controleverordening op dit punt moet worden aangepast door de raad.


    Besluit
    De volgende Verordening tot wijziging van de Controleverordening gemeente Teylingen 2023 vast te stellen:
    Artikel I
    Artikel 2, eerste lid als volgt te wijzigen: “4 jaar” te vervangen door “4 jaar met de mogelijkheid tot verlenging”.
    Artikel II
    Deze Verordening tot wijziging van de Controleverordening gemeente Teylingen 2023 treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.


    Updates

    • 3 september 2024: In het raadsvoorstel wordt veel gesproken over een contractduur van 6 jaar, terwijl in het raadsbesluit wordt gesproken van een contractduur van “4 jaar met de mogelijkheid tot verlenging”. Hierover een extra toelichting: De auditcommissies adviseren om voor de komende aanbesteding een contractduur van 6 jaar aan te gaan. In de verordening is bewust gekozen om een ruimere formulering dan 6 jaar te hanteren, namelijk: 4 jaar met de mogelijkheid tot verlenging. Als bij een volgende aanbesteding een langere of kortere periode wenselijk is, hoeft de verordening niet opnieuw te worden aangepast. Om verwarring te voorkomen, is in het raadsvoorstel bij de kopjes ‘inleiding’, ‘beoogd effect’ en ‘argumenten’ de contractduur van 6 jaar vervangen door "4 jaar met de mogelijkheid tot verlenging" conform het raadsbesluit.

    Besluit

    Hamerstuk voor de raad.

  10. 11

    [Besluitvormend]
    De accountant van de gemeente is belast met de controle van de jaarrekening, het verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een accountantsverslag met bevindingen. Het contract met de huidige accountant loopt in 2025 af. Op grond van artikel 213 Gemeentewet is de gemeenteraad bevoegd om een accountant aan te wijzen.


    In een gezamenlijke bijeenkomst van de auditcommissies van de gemeenteraden van Hillegom, Lisse en Teylingen en het HLT-bestuur is gesproken over de aanbesteding van de accountant en de inrichting en planning van de aanbestedingsprocedure. In goed overleg is ervoor gekozen uit doelmatigheidsoverwegingen één aanbestedingstraject te doorlopen voor vier delen: de drie raden en de HLT-organisatie. Namens de gemeenteraden hebben de drie auditcommissies ieder een lid afgevaardigd voor de werkgroep aanbesteding accountant die onder voorzitterschap van raadslid Roelofs de aanbestedingsdocumenten en de besluitvorming voorbereidt. De werkgroep wordt ondersteund door stichting Rijk, de afdeling Financiën en de drie griffies.


    De auditcommissies hebben op 9 juli 2024 de aanbestedingsdocumenten besproken. Op basis van deze bespreking is het definitieve raadsvoorstel en besluit opgesteld dat ter vaststelling wordt aangeboden aan de drie gemeenteraden en het HLT-bestuur. 



    Besluit


    1. Vast te stellen:
    A. Het Programma van Eisen aanbesteding accountantsdiensten van de gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen en HLTsamen voor de controlejaren 2025 en verder.
    B. De Inkoopstrategie accountantsdiensten van de gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen en HLTsamen voor 2025 en verder.
    2. Op voornoemde Inkoopstrategie geheimhouding op te leggen op grond van artikel 87 van de Gemeentewet, juncto artikel 5.1 tweede lid, aanhef en onder b van de Wet open overheid. De geheimhoudingsplicht eindigt als het aanwijzingsbesluit is genomen;


    3. De leden van de werkgroep aanbesteding accountantsdiensten met tussenkomst van de drie auditcommissies en het bestuur van HLTsamen de opdracht te geven de selectie van de accountant ter hand te nemen en het aanwijzingsbesluit voor te bereiden.


    Bijzonderheden

    • De raad wordt gevraagd om geheimhouding op te leggen op de Inkoopstrategie (bijlage 2). Deze bijlage is voor raads- en burgerleden beschikbaar via de Sharepoint - Geheime Stukken.

    Besluit

    Hamerstuk voor de raad.

  11. 12

    Op de lijst van ingekomen stukken staan brieven en e-mails gericht aan de gemeenteraad.

  12. 12.A
    Voor pre-advies naar college
  13. 12.B

    Ingekomen stukken

    Onderwerp
    Verschillende vragen
    Dixi / Sassemervaart/ Parklaan.
    Ingekomen stuk: Aanbieden GFT afval cliënten woningen 's Heeren Loo
    op tijd!!!!
    Oplaadpalen
  14. 12.C

    Ingekomen stukken

    Onderwerp
    Aanbieding actualisatie programma Beter Bestuur provincie Zuid-Holland
    Informatiebrief verordening Regionale Investeringsagenda Holland Rijnland
    Ingekomen stuk: Algemene wet bestuursrecht (Awb)
    Motie: Meer taken? Meer knaken! (De gemeenteraad van Maassluis)
    Nieuw artikel: reactie essay Berkhout en de Lange tweede versie.
    Uitleg over NIS2-richtlijn en de rol van de gemeenteraad, burgemeester, gemeentesecretaris
    VAB Nieuwsbulletin lachgascilinders
    VNG Ledenbrief 24/021 - Begrotingsadvies 2025-2028 deel 2 en rectificatie
    VNG Ledenbrief 24/023 - Nazending moties en preadviezen ALV 26 juni 2024
    VNG Ledenbrief 24/026 - Inkoopvoorwaarden camerasystemen

    Raadsbrieven & Memo's

    Onderwerp
    Raadsbrief Jaarverslag 2023 Commissie Bezwaren en Klachten gemeente Teylingen
  15. 12.D

    Raadsbrieven & Memo's

    Onderwerp
    Raadsmemo informeren afschalen maatregelen Griegplantsoen, Voorhout
    Raadsbrief Interactie met inwoner (zie ook vervolg Raadsmemo Interactie met inwoner ID 647)
    Raadsbrief jaarrekening EBDB 2023
    Raadsbrief Ontwikkeling regionale aardwarmte
    Raadsmemo met toezending rapporten onderzoek interactie inwoner - gemeente (zie ook eerdere bijbehorend raadsbrief interactie inwoner ID 643)
    Raadsmemo Phishing incident HLTsamen
    Raadsmemo update energietransitie juni 2024

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    Schriftelijke vragen HLTsamen wordt gemeentefusie / FvD
    Schriftelijke vragen Inbraken / Partij voor Teylingen
    Schriftelijke vragen Paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen thuis laten bezorgen VVD
    Schriftelijke vragen Samenwerking met de energiecoöperatie (D66, CU, GroenLinks, CDA)
    Schriftelijke vragen Stroomnet vol Bollenstreek FVD
  16. 13

    Op de actielijst staan de lopende actiepunten weergegeven met de stand van zaken vanuit het college.
    Voor de actielijst en stand van zaken openstaande moties verwijzen we u naar de overzichten:



    Op de raadsagenda planning (RAP) is de planning van de raadsstukken te zien.

  17. 14

    Terugkoppeling door de AB -en DB leden van de diverse gemeenschappelijke regelingen (zoals o.a. Holland Rijnland, ISD, Omgevingsdienst, HLT-Samen) over de in de afgelopen periode gehouden AB en DB vergaderingen of bijzonderheden voor aankomende vergaderingen.

  18. 15

    Ingediende vragen:

    1. Dhr. Derksen (Partij voor Teylingen): Volgende maand wordt voor de derde keer de Duin en Bollen 4daagse georganiseerd. Tot nu toe is geen van de drie kernen in Teylingen startplaats geweest bij dit mooie wandelevenement. Wil het college met de organisatie van deze 4daagse de mogelijkheid hiervoor bespreken, zodat ook de gemeente Teylingen in 2025 op minimaal 1 dag de startplaats kan zijn van de Duin en Bollen 4daagse?
    2. Dhr. Derksen (Partij voor Teylingen): Naar aanleiding van de beantwoording van onze vragen over de bloemrijke bermen Document Teylingen - A TV Bloemrijke bermen beantwoording - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl): er wordt geantwoord: ‘beeldkwaliteit is geen doelstelling. De gemeente streeft naar meer biodiversiteit’. Is het echter niet veel beter voor het draagvlak van het bloemrijke bermenbeleid, dat de kleurrijke kwaliteit van de bermen door het jaar heen sterk stijgt? Zodat de inwoners ook kunnen genieten van de kleurrijke bermen en er niet de overheersende mening is, dat het sterk verminderd maaien van de bermen niet veel meer is dan een verkapte bezuiniging? Kortom: gaat het college zich ervoor inzetten, dat het toekomstige bloemrijke bermenbeleid ook zal zorgen voor langdurigere kleurrijke bermen, bij voorkeur vanaf het begin van de lente tot aan het eind van het najaar?

    Update 6 september 2024: 
    M.b.t. het antwoord op de vraag over het bloemrijke bermenbeleid is de bloeicurve van inheemse planten in de Bollenstreek toegevoegd, zie bijgaand.

  19. 16
    Sluiting