Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 18 juni 2025

19:00 - 19:45
Locatie

Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Carla G.J. Breuer

Agendapunten

  1. 1

    Mevr. Anja Schrage (GroenLinks) is afwezig. 
    Dhr. De Werker (VVD) vervangt dhr. Beijk. 
    Dhr. Goudsmit (Progressief Teylingen) vervangt dhr. Piket.

  2. 2

    Agendapunt 8 is een mededeling geworden.

    Besluit

    De agenda is gewijzigd vastgesteld: agendapunt 8 is een mededeling geworden.

  3. 3

    1. Klankbordgesprek burgemeester
    2. Terugkoppeling regiegroep evaluatie raadsprogramma
    3. Terugkoppeling overleg agendacommissie: op voorstel van het Presidium hebben de burgemeester en griffier gesproken met de agendacommissie over de memo (zie agendapunt 5 en besluit van het vorig Presidium Agenda Teylingen - Presidium Let op: starttijd 18.45 uur woensdag 14 mei 2025 18:45 - 19:45 - iBabs Publieksportaal). Hiervan wordt een terugkoppeling gegeven.  
    4. Kindergemeenteraad

    Besluit

    1. Klankbordgesprek burgemeester: Mevr. Mack (ChristenUnie) geeft aan dat op 25 juni het klankbordgesprek met de burgemeester plaatsvindt. De burgemeester heeft een 360 graden feedback evaluatie uitgezet. De fractievoorzitters kunnen voorafgaand aan het gesprek nog input aanleveren. Er wordt opgemerkt dat deze uitnodiging te laat bij de raad is uitgezet en dat hier in het toekomstige proces beter rekening mee zal worden gehouden. Tevens wordt benadrukt dat het hierbij gaat om de jaarlijkse evaluatie en niet om het gesprek in het kader van een eventuele herbenoeming. De griffier heeft daarbij het proces rondom een herbenoeming kort toegelicht.


    2. Terugkoppeling regiegroep evaluatie raadsprogramma: mevr. Mack (ChristenUnie) geeft aan dat de regiegroep het raadsprogramma wil evalueren. Hiervoor wordt in het najaar een enquête uitgezet, eventueel aangevuld met verdiepende gesprekken. Op basis van de resultaten van de enquête en de gesprekken stelt de regiegroep een advies op voor de nieuwe raad. Mochten fractievoorzitters andere ideeën hierbij hebben, laat het dan uiterlijk begin september aan de regiegroep weten.


    3. Terugkoppeling agendacommissie m.b.t. voorstel Raad op Zaterdag: De commissievoorzitters hebben aangegeven de voorgestelde aanpak op dit moment niet wenselijk te vinden. In plaats daarvan wil de agendacommissie vergaderingen van andere raden bezoeken en op basis daarvan een advies opstellen voor de nieuwe gemeenteraad. Het Presidium kan zich hierin vinden.


    4. Kindergemeenteraad: Er bleek helaas onvoldoende belangstelling om de Kindergemeenteraad dit jaar te organiseren. De griffie werkt aan het herstel van de samenwerking tussen de gemeente en de basisscholen. Meerdere scholen hebben zich al aangemeld voor een nieuwe Kindergemeenteraad in april 2026. Daarnaast wordt voor 1 basisschool een aparte bijeenkomst georganiseerd nog voor de zomer. Dhr. Goudsmit, dhr. Derksen en Mevr. Mack zullen meedenken over de verdere invulling daarvan.

  4. 4

    In verband met de verbouwing van het bestuurscentrum zullen de vergaderingen en bijeenkomsten van de gemeenteraad per september in het gemeentekantoor van Sassenheim plaatsvinden. De klankbordgroep, bestaande uit Kardien de Werker (VVD), Dion Piket (Progressief Teylingen), Fons Welters (Trilokaal), Guylaine Loos (CDA) en Mirjam Mack (ChristenUnie), heeft een bezoek gebracht aan deze tijdelijke locatie en doen hiervan een terugkoppeling aan het Presidium. De kamerindeling is bijgesloten (na inloggen).

    Besluit

    Mevrouw Mack (ChristenUnie) koppelt terug over het bezoek van de klankbordgroep aan Sassenheim. Besproken wordt:

    • De indeling van de nieuwe raadzaal: dit is een andere setting dan in Voorhout. De griffier zal met de burgemeester een nieuwe placering maken.
    • De kamerindeling van de fracties: er wordt opnieuw gekeken naar de ruimtes van Trilokaal en PvdA-GroenLinks. Partij voor Teylingen verzoekt om 8 stoelen.
    • Geen 24/7 toegang: 24/7 toegang zoals in Voorhout is niet mogelijk in Sassenheim. Extra fractievergaderingen kunnen 's avonds worden gepland indien er al een bode aanwezig is. Binnen kantoortijden zijn meer mogelijkheden. Vergaderverzoeken lopen via de griffie zoals gebruikelijk.
  5. 5

    Benoeming wethouder Frans Nederstigt. Voorstel commissie voor geloofsbrieven (en stemcommissie): Edith Alkemade (vz), Frank Beijk en Dion Piket.

    Besluit

    De voorzitter en de griffier zullen, indien nodig, tijdig aankondigen dat de gemeenteraad een uur eerder zal aanvangen in verband met een mogelijke volle agenda. Daarnaast wordt besloten dat het opiniërend raadsvoorstel Volkshuisvesting van de raadsagenda wordt gehaald (zie agendapunt 6).


    M.b.t. de benoeming van de kandidaat-wethouder: 
    - De fractie Trilokaal wil de kandidaat graag introduceren. 
    - Daarna is gelegenheid voor de andere fracties om te reflecteren en de kandidaat nog iets mee te geven. 
    - De volgorde van het woordvoeren is: eerst Trilokaal, vervolgens de ChristenUnie en daarna de overige fracties van rechts naar links.
    - Voorstel bemensing van de commissie onderzoek geloofsbrieven: Edith Alkemade (D66 - vz), Frank Beijk (VVD) en Dion Piket (Progressief Teylingen).


    De burgemeester geeft een korte toelichting op de risico-analyse integriteit die is uitgevoerd voor de kandidaat-wethouder. De overzichtsrapportage wordt gedeeld met de fractievoorzitters, commissie voor geloofsbrieven en collegeleden.

  6. 6

    Behandeling opiniërend raadsvoorstel Scenariostudie Stationslocatie. O.a. formulering bespreekpunten, insprekers, moties, werkwijze voor de toekomst.

    Besluit

    Het Presidium spreekt af dat opiniërende raadsvoorstellen per direct niet meer ter bekrachtiging in de raad worden geagendeerd. Dit komt het besluitvormingsproces niet ten goede. 


    Het Presidium spreekt een nieuwe werkwijze af: het college biedt voortaan een opiniërend commissievoorstel aan de commissie aan. De bespreekpunten zijn hierbij een aandachtspunt: het college moet deze open formuleren.

  7. 7

    Op basis van het procesvoorstel Kadernota 2026-2029 en het advies van de werkgroep Kadernota 2026 is bijgaande opzet gemaakt voor de behandeling van de Kadernota.


    De behandeling van de Kadernota is op hoofdlijnen hetzelfde als voorgaande jaren:

    • Van tevoren delen van concept moties en amendementen;
    • Het college wordt gevraagd om een pre-advies uit te brengen voor de concept moties en amendementen;
    • De burgemeester en griffier adviseren welke concept moties en amendementen relevant zijn voor behandeling tijdens de Kadernota.

    Uitzondering is de wens vanuit de werkgroep Kadernota om meer tijd te reserveren voor het debat in de 2e termijn. Hiertoe zijn vanuit de griffie 2 voorstellen gedaan:
    1. Het opsplitsen van de 1e en 2e termijn (start om 17.30 uur)
    2. Een uur eerder starten (18.30 uur).


    Het Presidium wordt gevraagd om in te stemmen met de behandelwijze voor de Kadernota 2026 en daarbij een keuze te maken uit de 2 opties voor het tijdsschema.

    Besluit

    Het Presidium gaat akkoord met de voorgestelde werkwijze en kiest daarbij voor optie 2 "Een uur eerder starten" (18.30 uur). Indien noodzakelijk is besloten dat er een uitloopmogelijkheid van een half uur wordt gehanteerd (23.30).

  8. 8

    Op voorstel van het Presidium hebben de burgemeester en griffier gesproken met de agendacommissie over de memo (zie agendapunt 5 en besluit van het vorig Presidium Agenda Teylingen - Presidium Let op: starttijd 18.45 uur woensdag 14 mei 2025 18:45 - 19:45 - iBabs Publieksportaal). Hiervan wordt een terugkoppeling gegeven.


    ----------------------------
    TER INFO Inhoud memo
    Op zaterdag 22 maart is een debattraining gegeven aan de raads- en burgerleden. Tijdens de training is gesproken over de stand van het debat in Teylingen. Er is uitgebreid gesproken over de inrichting van de 1e en 2e termijn in de commissievergaderingen, waaronder het wel/niet toestaan van interrupties in de 1e termijn. Bijgaande memo biedt een terugkoppeling van de besproken punten inclusief een voorstel om de 1e en 2e termijn anders in te richten.


    Het Presidium wordt gevraagd:
    1. In te stemmen met het uitvoeren van een pilot in één van de commissies, waarin een aangepaste inrichting van de eerste en tweede termijn wordt verkend.
    2. De pilot na afloop (november/ december) te evalueren, met het oog op mogelijke aanbevelingen voor de nieuwe raad.

    Besluit

    Reeds behandeld bij de mededelingen.

  9. 9

    Besluit

    Geen rondvraag.

  10. 10
    Sluiting