- Locatie
Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout
- Voorzitter
- Carla G.J. Breuer
Agendapunten
-
1
Besluit
Nick Severs vervangt Milan Schenk.
Vwb de waarneming wordt in het nieuwe reglement bekeken of dit aansluit bij de praktijk van Teylingen. -
2
Besluit
Agenda is ongewijzigd vastgesteld
-
3
- Voortgang inrichting raadzaal ( met aandacht voor toegang inwoners in de raadsring en placering journalisten).
- Ter informatie: van het presidium van Hillegom is een reactie ontvangen op het door het presidium van Teylingen in november 2022 ingenomen standpunt (om te kiezen voor verdere samenwerking maar niet voor samenvoeging van de rekenkamercommissies). Dit naar aanleiding van het verzoek van Lisse en Hillegom over mogelijke ontwikkelingen rekenkamercommissies Teylingen en Lisse/Hillegom
- Fractieondersteuners bij werkbezoeken.Bijlagen
Besluit
Verbouwing raadzaal: programma van eisen is klaar. Eind van het jaar moet het gerealiseerd kunnen worden. Drie punten zijn meegegeven vanuit vorige raad: sober doch doelmatig (binnen de bestaande oppervlakte/muren) kan balkon eruit, Trouwzaal groter muur flexibel, flexibele inrichting voor flexibel gebruik (bijv burgerberaad in gehele bgg. Met aandacht voor de veiligheid (ingang, publiek niet tussen raadsleden, beveiliger fysiek) wordt meegenomen in het geheel. zo duurzaam mogelijk.
5 mensen (klankbordgroep) vanuit de raad mogen meedenken met de aankleding, vormgeving van de raadszaal/meubilair dit in overleg met de architect.
De brief van Hillegom over het eerdere besluit omtrent samenwerking/samenvoeging rekenkamer is voor kennisgeving aangenomen.
Fractieondersteuners welkom of niet? Als het kan zijn zij altijd welkom, (niet bij vertrouwelijke bijeenkomsten of bijeenkomsten van derden.
De fractieondersteuner ontvangen een maatschappelijke stagevergoeding, Zij sluiten een overeenkomst met de gemeente voor een bepaalde tijd en vallen daarmee onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vwb de werkzaamheden van deze fractieondersteuners. Dat is een andere rechtsverhouding dan als een inwoner aanwezig is bij een bijeenkomst.
Afgesproken is dat de griffie zorgt voor een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de fractieondersteuners/gemeente. De griffie doet navraag hoe het verzekeringstechnisch zit. Tevens is afgesproken om in de uitnodiging specifiek aan te geven als bij die uitnodiging fractieondersteuners welkom zijn. De griffier wijst erop dat fractieondersteuners primair de fractie ondersteunen, zij hebben geen directe relatie met het raadswerk/het college/de ambtelijke organisatie zoals de burgerleden wel hebben. Je moet ervoor waken dat fractieondersteuners op gaan treden als burgerleden. Anderzijds is het wel een kweekvijver voor de raad.
Joep Derksen vraagt of voor zijn ondersteuner (die om budgettechnische redenen geef formele fractieondersteuner is) ruim omgegaan kan worden met de uitnodigingen etc.
Vwb de raadsagenda: fractieondersteuners hebben geen sharepointaccount en hebben geen toegang tot deze (geheime) informatie. Het is aan de fractie zelf om informatie/uitnodigingen te delen (voor zover mogelijk gelet op de vertrouwelijkheid van informatie/uitnodigingen) -
4
Besluit
Mobiliteitsplan: amendementen worden ter stemming geagendeerd. Amendementen die op voorhand niet kansrijk wijzen: verzoek aan een ieder om hier kritisch naar te kijken of deze niet ingetrokken kunnen worden.
De punten van de commissie DEB volgen.
Vwb het bestemmingsplan Oude Herenweg kan, gelet op de discussie in de raad, het mogelijk zijn dat dit raadsvoorstel geen meerderheid krijgt. De griffier wijst op de "bestuurlijke lus" die daarna kan ontstaan mocht een van de partijen in beroep gaan.
Het 2e gedeelte van de cie Ruimte zal plaatsvinden op 6 maart 2023 -
5
Voor het organiseren van de cursus Politiek Actief voor de inwoners van Teylingen wordt verzocht een budget van 16000 euro beschikbaar te stellen (te verwerken via de tussentijdse rapportage). Daarvoor kunnen twee cursussen georganiseerd worden (van 5 dagdelen elk, één nog voor het zomerreces en één in het najaar van 2023) voor maximaal 20 deelnemers per cursus.
Besluit
Afgesproken is dat er jaarlijks (tot aan de verkiezingen) een budget beschikbaar wordt gesteld voor het organiseren van 2x per jaar een cursus politiek actief. Kosten per cursus zijn 8000 euro = 16000 euro per jaar. Dit te verwerken via de tussentijdse rapportage.
-
6
Zie de bijlage. Verzoek aan het presidium is om op deze punten te reflecteren en een standpunt in te nemen.
Bijlagen
Besluit
De notitie voor actualisatie van het reglement is besproken. Het presidium kan zich vinden in het voorstel waarbij is meegegeven:
- De mening van inwoners is belangrijk maar heeft meer invloed als dit eerder kan plaatsvinden. Afgesproken is om de inspraak in de raad te verplaatsen naar de fractievergaderingen voorafgaand aan de raad. Bijvoorbeeld door een collectief moment te creëren tussen 1930 en 20.00 uur maar ook de inwoners op de mogelijkheid te wijzen om de fracties te bezoeken. Dit is uiteraard afhankelijk van het onderwerp van inspraak. Deze nieuwe werkwijze wordt duidelijk aangegeven op de site maar ook in de publicaties etc (maak een flyer met daarop uitleg van de nieuwe werkwijze). Doel van deze nieuwe werkwijze is de inwoners zo vroeg als mogelijk te laten participeren in besluitvorming. Idealiter hoeft de raad alleen te controleren of de inspraak in het voortraject bij het college heeft plaatsgevonden, of iedereen is gehoord en wat daarmee is gedaan. Dit ideaalmodel is opgenomen in de nieuwe Omgevingswet en heeft gevolgen voor inspraak in de raadscyclus.
- Voor wat betreft de agendacommissie is in meerderheid gekozen om de huidige werkwijze op te nemen in de verordening: de (cie)voorzitters vormen de agendacie (met advies van de griffie).
Wel is afgesproken dat er duidelijke richtlijnen moeten komen met een stevig mandaat aan de voorzitters hoe om te gaan met agendering in de commissies:
o Er komt een stevige deadline voor het indienen van agendapunten zodat cie-voorzitters tijdig kunnen sturen.
o Agendapunten en het debat in de commissie moeten gaan over een raadsbevoegdheid, voor andere zaken kunnen andere raadsinstrumenten worden ingezet.
o De indieners van agendapunten moeten voorafgaand aan het vaststellen van de concept commissieagenda aangeven wat de raadsbevoegdheid is, wat is het onderwerp van debat in de commissie. Dit vooraf inkaderen van het agendapunt is nodig om effectief te kunnen debatteren in de commissie.
Het voorgaande wordt uitgewerkt in de werkwijze zodat er een helder mandaat ontstaat voor de commmissievoorzitters. - De griffie verwerkt het voorgaande in een nieuw reglement van orde dat aan de raad wordt voorgelegd ter besluitvorming (in de sessie van april ivm gewijzigde wetgeving over de geheimhoudingsbepaling).
- De commissievoorzitters doen voorstellen aan het presidium over werkwijze spreektijden etc. Dit maakt onderdeel uit van de voorzitterstraining.
-
7
Het afgelopen jaar zijn stappen zet vwb de verdere beveiliging van de digitale Raadteylingen omgeving. Primair is ingezet op Privacy by design en op invoering van de mfg.
Het komende halfjaar (voornamelijk in het zomerreces) wordt Privacy by Design geoptimaliseerd en wordt de service van onze leverancier uitgebreid met een actieve beveiliging van de digitale raadteylingen omgeving middels een managed Microsof 365 dienst.
Vwb privacy by design wordt de raadteylingen omgeving zo ingericht dat;
- geheime informatie maar kortstondig aanwezig is in de raadteylingen omgeving. Kortstondig wil zeggen voor zover het nodig is voor de voorbereiding en besluitvorming in de desbetreffende raads of commissievergadering. Daarna wordt de informatie overgeheveld naar de JOIN/HLT omgeving. In de raadteylingen omgeving is wel een inventaristie/lijst beschikbaar met s daarop een lijst te vinden welke geheime informatie bij de griffie opvraagbaar is.
- Idem vwb AVG gevoelige gegevens. Deze gegevens blijven kortstondig aanwezig in de digitale raadteylingen omgeving en worden zsm overgeheveld naar de JOIN/HLT omgeving.
Met bovenstaande maatregelen/werkprocessen wordt het risico van de gevolgen van een hack zoveel als beperkt.
Besluit
De ontwikkelingen zijn besproken en voor kennisgeving aangenomen.
-
9
Besluit
volgt
-
9
Besluit
Het gebruik van een stemverklaring in de raad is niet duidelijk, het wordt nu vaak als derde termijn gebruikt.
Afgesproken is dat de griffie zorgt voor de formele tekst en uitleg van een stemverklaring. De griffier geeft aan dat in de nieuwe (model)verordening is aangageven dat de stemverklaring voorafgaand aan de stemming moet plaatsvinden. Wil men daar gebruik van maken dan moet het raadslid dat kenbaar maken. De voorzitter hoeft dit niet voorafgaand te vragen.
Verder wordt aan een ieder meegegeven dat 1e termijn er is om de standpuntent van de fracties kenbaar maken met alleen maar verhelderende vragen, dus geen vragen die discussie uitlokken. Verzoek aan ieder om zich daaraan te houden, regels zijn regels,
Deze vraag wordt ook meegenomen naar de voorzittterstraining.
De 2e termijn is voor het debat met elkaar, verder kan een ieder scherper zijn op termijn van de wethouder: dit is geen vragenuurtje. Debat met elkaar niet met college. -
10Sluiting