Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 6 september 2023

19:00 - 20:00
Locatie

Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Carla G.J. Breuer

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    • Update werkgeverscommissie werving interim en vaste griffier, doorwerking budget griffie
    • Werkverdeling griffie
    • Ontwikkeling Kindergemeenteraad naar de raadswerkgroep Communicatie

    Besluit

    De heer Piket geeft als plv. voorzitter van de werkgeverscommissie een update van de werving en selectie. E.e.a. wordt begeleid door de heer Jongkind van BestManager BV.


    Het proces is als volgt:
    - 22 september opstellen concept-profiel door werkgeverscommissie, burgemeester, gemeentesecretaris en griffie
    - De fractievoorzitters krijgen vervolgens gelegenheid input te geven op het concept-profiel.
    - Het definitieve profiel wordt in oktober uitgezet voor werving en selectie.


    De verwachting is dat er met de kosten voor werving en selectie, en de kosten voor een interim-griffier een budget-overschrijding zal zijn. Deze wordt verwerkt in de jaarrekening en/of de volgende tussenrapportage. 


    De interim-griffier is geworven voor 16-24 uur per week. Doel is 'op de winkel passen' en coaching van team als geheel en Marjoleine van Egeraat in enkele griffiertaken in het bijzonder. De werkverdeling en prioritering (regulier en projecten) wordt in de werkgeverscommissie besproken. Marjoleine van Egeraat zal in principe vanaf oktober trekker zijn voor het presidium en de gemeenteraad.


    De keuze democracity/kindergemeenteraad wordt in de werkgroep Communicatie besproken. De werkgroep wordt ook meegenomen in de prioriteitstelling in taken binnen de griffie


    De fracties zijn per mail bevraagd over de nadere uitwerking van de dilemma's van het raadsakkoord. Let op de deadline! Eind september ontvangen de griffie graag feedback. Rode draad en vervolg wordt besproken in regiegroep. Dit tbv bespreking voorstel in presidium oktober a.s.

  4. 4
    Raadsvergaderingen
  5. 4.A

    Besluit

    Akkoord met voorstel.


    Ter info: In commissie Ruimte is ordevoorstel aangenomen om voorstel Verordening afvalwater c.a. eerst een technische sessie te organiseren.


    De opiniërende stukken worden formeel ook als hamerstuk geplaatst, ivm verankering in de raad.

  6. 4.B

    Er ligt een verzoek om een extra raadsvergadering i.v.m. een tweetal raadsvoorstellen die vanwege belangrijke termijnen niet in de reguliere cycli meekunnen. Het betreft:


    1. Wensen en bedenkingen Anterieure overeenkomst (AOK) Nieuw Boekhorst.
    Er ligt er een onderbouwd verzoek om een extra commissievergadering en raadsvergadering te organiseren in oktober, zie bijgaand raadsmemo. Voornaamste reden van dit verzoek ligt in het behoud van het voorkeursrecht dat is gevestigd op de percelen. Daarvoor moet het bestemmingsplan begin 2024 te worden vastgesteld. Terugrekenend in de planning betekent dit dat er extra vergaderingen nodig zijn, zodat de raad tijdig een besluit kan nemen t.a.v. wensen en bedenkingen op de anterieure overeenkomst. Het aangaan van de anterieure overeenkomst is een collegebevoegdheid. Omdat het ingrijpende gevolgen kan hebben en op onderdelen afwijkt van eerder beleid legt het college de AOK voor wensen en bedenkingen voor aan de gemeenteraad.


    2. Nota Bodembeheer
    Een onderbouwd verzoek dmv een raadsmemo volgt binnenkort. Alvast een korte toelichting: Onlangs is concept-nota bodembeheer behandeld in het college. Voor deze nota moet een uitgebreide procedure worden bewandeld. Van 10 aug – 21 september zal concept nota ter inzage worden gelegd. We verwachten in principe geen zienswijze, maar uiteraard is dit wel mogelijk.


    Na 21 september zal dus de definitieve nota bodembeheer beschikbaar komen, daar dit gebied specifiek beleid bevat dient dit door de raad te worden vastgesteld (volg art. 44 lid 1 Besluit bodemkwaliteit). Na vaststelling door de raad dient de vastgestelde versie nog zes weken ter inzage te worden gelegd alvorens deze onherroepelijk wordt. Het is van belang dat de nota in werking treedt voordat de Ow op 1 januari 2024 van kracht is. Indien deze termijn niet gehaald wordt heeft dit de nodige consequenties. Een deel van de nota zal namelijk komen te vervallen en daarmee zal een gat ontstaan in regelgeving.



    De voorgestelde data zijn:
    - dinsdag 3 oktober: commissie Ruimte
    - dinsdag 24 (voorafgaand aan cie Ruimte) of donderdag 26 oktober (extra avond): raadsvergadering

    Besluit

    Akkoord met extra vergaderingen voor beide onderwerpen (Nota Bodembeheer en AOK NIeuw Boekhorst) : 3 oktober commissie, 26 oktober raad.


    Aandachtspunt:
    - Nieuw Boekhorst. Behandeling wordt splitsing in openbaar en besloten deel. Het college bekijkt in hoeverre de anterieure overeenkomst openbaar kan worden gemaakt.

  7. 4.C

    Vooruitblik op werkwijze Begrotingsraad 9 nov. 2023



    Terugblik Kadernota is verplaatst naar einde agenda.

    Besluit

    Voorstel is akkoord.


    Geen herhalende interrupties, richtlijn maximaal 3 interrupties per fractie voor de eerste termijn. Interrupties gaan niet ten koste van de spreektijd.


    Gezamenlijk eten is prettig. Mensen kunnen aanschuiven wanneer ze willen, wel tevoren opgeven.


    Technische sessie is akkoord. Kleine delegatie ambtelijk. Schriftelijk mag altijd, prettig vooraf. Die worden meegenomen in de bijeenkomst op 1 november.


    Discipline gevraagd bij raad bij stellen technische vragen: is de vraag nodig voor debat en besluitvorming?


    Moties en amendementen > akkoord met schifting door griffier en burgemeester. En akkoord met aanlevertermijnen.


    26 september cie DEB komt volgens afspraak (bij Kadernota) met een opiniërend raadsvoorstel m.b.t. dekkingsplan. Deze wordt dinsdag 12 september toegestuurd.

  8. 5

    Voorstel: De werkgeverscommissie te vragen de rekenkamerbrief op te pakken en met een advies te komen.

    Besluit

    Akkoord met voorstel. De brief kan worden betrokken bij de opdracht aan de vaste griffier en doorwerking in organisatie van de griffie.

  9. 6

    Op 29 augustus 2023 hebben belanghebbenden een beroepschrift ingediend bij de Raad van State m.b.t. het raadsbesluit over het bestemmingsplan Vinkenbaan 2-4 in Warmond. Het beroepsschrift is bijgesloten. De reden van het beroep is het ontbreken van een motivering van het besluit, waarmee de gemeenteraad niet voldoet aan de wet (Awb art. 3:46). De indieners vragen de rechter om het besluit te vernietigen met veroordeling van de raad in de proceskosten.


    Na inwinning van juridisch advies is het voorstel aan het Presidium om de motivering alsnog te laten opstellen en vaststellen door de gemeenteraad. De motivering kan dan toegevoegd worden aan het genomen besluit van 29 juni 2023. Daarnaast het college respectievelijk de vakafdeling te verzoeken om het verweer bij de Raad van State te voeren.

    Besluit

    Akkoord met voorstel om de directeur HLT-samen opdracht te geven om de motivatie op te stellen en het verweer te voeren, bij voorkeur door een extern bureau.


    Het presidium wenst een ander keer door te praten over de lijn in toekomstige  gevallen.

  10. 7

    Tijdens de voorzitterstraining in het voorjaar 2022  is het idee ontstaan om wenselijke omgangsvormen en ideeën die het effectief vergaderen bevorderen te bespreken in een Gentlements agreement. Dit document treft u bijgaand aan. 


    Voorstel vanuit de (cie)voorzitters is om dit document in het presidium te bespreken en dit daarna aan te merken als "Gentlements agreement" voor alle deelnemers aan commissie en raadsvergaderingen. De (cie)voorzitters nodige alle deelnemers uit om elkaar hierop aan te spreken en elkaar hierop scherp te houden. Voorstel is om op gezette tijden (te starten na het zomerreces) dit document in alle commissies, bij voorbeeld na afloop van een commissievergadering, informeel te bespreken.


    VOORSTEL GRIFFIE:
    Het voorstel van de griffie is dit onderwerp opnieuw te agenderen in samenhang met de evaluatie van de commissies en de actualisatie van het RvO gemeenteraad (zie agendapunt 8).

    Besluit

    Akkoord met voorstel.

  11. 8

    VOORSTEL GRIFFIE:
    Het voorstel van de griffie is dit onderwerp opnieuw te agenderen in samenhang met de evaluatie van de commissies en de Gentle agreement (zie agendapunt 8).

    Besluit

    Akkoord met voorstel

  12. 9

    De vergaderplanning 2024 vast te stellen en ter kennisname naar de raad, college en ambtelijke organisatie te sturen.


    Update 4 september 2023:
    Het vergaderschema 2024 is aangepast en de laatste definitieve versie is hierbij toegevoegd.

    Besluit

    Het raadsuitje svp een week naar voren, wordt vrijdag 28 juni.


    De raden op zaterdag worden nog toegevoegd door de griffie.

  13. 10

    Besluit

    Geen opmerkingen, de behandeling Kadernota is goed verlopen.

  14. 11
    Rondvraag
  15. 12
    Sluiting