Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 5 april 2023

19:00 - 20:00
Locatie

Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Carla G.J. Breuer

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Dion Piket is afwezig.

  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    Behandeling kadernota: de auditcommissie gaat in overleg met de secretaris over het proces kadernota/begroting. Dit nav de technische sessie van 27 maart 2023.

  4. 4

    Besluit

    Motie Dierenambulance. De discussie heeft in de commissie plaatsgevonden, ter stemming voorleggen aan de raad. Beantwoording vragen (nav Provincie) kan leiden tot een bespreking.
    Spreidingswet mogelijk bespreekstuk
    Nav het agendapunt Nieuw Boekhorst kan mogelijk een motie worden ingediend ter behandeling in de volgende commissie. Het agendapunt nu gaat alleen over het voorbereidingskrediet.
    Agendapunt Tijdelijk mogelijk ook een motie.

  5. 5

    Besluit

    VKA

  6. 6

    Regiegroep 2.0 – Focus vanuit Advies Verkenners.
    Samen met de leden Mirjam Mack- van Bellen, Frank Beijk, Edith Alkemade en Lisa Gonzalez is gekomen tot een nieuwe opzet van de regiegroep. Een regiegroep 2.0 die zich richt op het advies van de verkenners (gegeven t.t.v. de informatie). De regiegroep heeft een aantal aandachtspunten en aanbevelingen geformuleerd:
    • Blijf in gesprek over de onderlinge verhouding in de raad en de verhoudingen tussen raad en college. Dit gaat over houding en gedrag. Hieruit kunnen spelregels voortvloeien.
    De agendacommissie gaat over de structuur; de regiegroep focust op de cultuur.
    • Monitor de voortgang raadsakkoord via de reguliere verantwoordingsprocessen zoals de jaarrekening, kadernota en begroting.
    • In de regiegroep gaat het niet om inhoudelijke kwesties, maar over de vraag hoe het raadswerk (incl. bijv. de werkbezoeken) het best en het meest efficiënt kunnen worden geregeld. De regiegroep wil met de griffie hierover in overleg.
    • De manier waarop de relatie tussen raad en inwoners, ondernemers en belangengroepen kan worden versterkt is opgepakt door de werkgroep Communicatie & Participatie.
    Zie voor de verdere uitwerking bijgaande (ambtelijke) notie.
    De regiegroep 2.0 pakt deze opdracht op door jaarlijks een bijeenkomst op zaterdag te organiseren waarin:

    1. De onderlinge verhoudingen tussen raad/commissie en het college, én tussen de raads- en commissieleden onderling, aan de orde komen.
    2. Hoe het functioneren van de raad kan worden versterkt, hoe het dualisme functioneert, en dus op welke manier de raad zich het best kan positioneren in het besluitvormingsproces, zowel lokaal als ook regionaal.
      De regiegroep 2.0 vraagt aan het presidium:
      Om voornoemde uitwerking naar het organiseren van 1x per jaar een raad op zaterdag te onderschrijven en aan het college als opdracht mee te geven:
      • te komen met startnotities van alle benoemde dilemma’s in het raadsprogramma. Deze worden vervolgens voor de juiste commissies uiterlijk in september 2023 geagendeerd en besproken. In de startnotities wordt aandacht besteed aan de inhoudelijke verkenning en eventuele consequenties voor de bedrijfsvoering;
      • rapport uit te brengen over de voortgang van de dilemma’s. En dit op te nemen in de P&C cyclus, met ingang van de begroting 2024;
      • uiterlijk in september 2023 te komen met een actuele en werkbare lange termijn planning waarin de (agenda)punten die op de raad afkomen (inclusief de planning van de acties uit het raadsakkoord/dilemma’s) zijn opgenomen. “Maar vooral is het beschikbaar hebben van een actuele/volledige lange termijn agenda noodzakelijk om als raad/commissies te kunnen functioneren, dit functioneren te versterken, efficiënt te kunnen vergaderen en om tijdig in contact te komen met de achterban c.q. de inwoners van Teylingen. Dit instrument is noodzakelijk om, zoals de verkenners dat noemen, “zich als raad te kunnen positioneren”;
      • communicatie en afstemming over de werkwijze waarop vanuit het college voorstellen aan de raad voorgelegd worden. Dit gaat vooral over de vorm, de wijze waarop en wanneer. Dit aan de hand van recente voorbeelden, zoals de kaders biodiversiteit, stationslocatie/bibliotheek, bomen, maatschappelijke agenda (wat kunnen we daarvan leren);
      • in oktober 2023 een informeel gesprek te organiseren tussen portefeuillehouders en fractievoorzitters over de raadsakkoord. Centraal staat hierin het onderwerp – Hoe kan de raad regie nemen op de ten uitvoerlegging van de inhoud van het raadsakkoord / Hoe komt de raad hier in control? [De concrete monitoring van het raadsakkoord hoort immers in de P&C cyclus.] Dit alles op een informele wijze met als doel het onderlinge gesprek te bevorderen maar ook om in gesprek te gaan met de portefeuillehouders zodat de voortgang kan worden gemonitord.

    Besluit

    Het voorstel van de regiegroep is besproken. Gekozen is voor een praktische aanpak om de dilemma’s op te knippen per commissie en deze dilemma’s voor de desbetreffende vakcommissies agenderen. Het is voor wat betreft de agenderen de bedoeling om bij de commissie de duiding en de scoop van de dilemma’s te polsen. Aan de hand daarvan kan het vervolgtraject worden uitgestippeld (samen met de portefuillehouder). Vwb agendering in de commissies en het “opknippen” daarvan (niet alles kan in 1 keer) komen de secretaris en griffier met een voorstel.

  7. 7

    In overleg met de ambrtelijke ondersteuningsgroep, de binnenhuisarchitecte, de klankbordgroep vanuit de raad en de (bestuurlijke) opdrachtgevers (burg/sec/griffier) is gekomen tot een voorkeursvariant dat verder in uitwerking wordt genomen. Zodra de laatste schets voorhanden is wordt deze nagezonden (waarschijnlijk maandag 3 april 2023) en kunnen de leden van de kbg/tevens presidiumleden hierop een toelichting geven.

    Besluit

    De griffier heeft enige schetsontwerpen van de architecte laten zien en de voortgang geschetst. De vervanging van het meubilair en de vloerbedekking maakt deel uit van de aanpassingen van de gehele begane grond o.a. voor het verbeteren van de veiligheid. Samen met de klankbordgroep vanuit de raad is gekeken naar de opstelling in de raadzaal. Gekozen is voor een zogenaamde opstelling in twee ringen. Daarmee zit niemand met de rug naar het publiek. Het aanpassen van het balkon + aanbrengen wenteltrap zodat dit gebruikt kan worden voor a.s. publiek had geen breed draagvalk.
    Door de architecte wordt nu het een en ander uitgewerkt, in juni volgt een kredietvoorstel vwb het beschikbaar stellen van de nodige financiele middelen.

  8. 8

    Dit punt is geagendeerd op verzoek van de burgemeester.

    Besluit

    De boodschap vanuit het presidium is:  plak alleen aan daar waar het mag, de gemeente moet immers het goede voorbeeld geven. We moeten ons aan de daartoe van toepassing zijnde regels houden. Het kost nu enorm veel BOA uren. De kosten daarvan zijn nu niet verhaalbaar maar de regelgeving wordt daartoe aangepast.

  9. 9

    De leden vanuit de raadswerkgroep Communicatie doen mededeling van de voortang en totstandkoming van het communicatieplan. Dit plan wordt maandag 3 april 2023 nagezonden.


    Update 3 april 2023: bijlage is toegevoegd,
    De raadswerkgroep Communicatie en Participatie heeft een raadscommunicatieplan opgesteld voor de jaren 2023 – 2026. In het plan wordt beschreven wat raadscommunicatie is, welke doelen we graag willen bereiken en welke activiteiten daarbij passen. Op basis van dit plan zal de griffie in samenwerking met de raadswerkgroep uitvoering geven aan raadscommunicatie. Eventuele suggesties vanuit het Presidium zullen door de werkgroep worden meegenomen.

    Besluit

    Men heeft kennis genomen van het plan. Brede complimenten voor de inzet van de werkgroep en de opstellers van het plan. Meegegeven wordt om de connectie/link te houden met de op te stellen participatieverordening. Doel van het alles is om meer naar de mensen toe te gaan en kijk ook naar een nieuw vergaderstelsel waarin het naar buiten gaan een vaste plek zou moeten krijgen.

  10. 10

    Besluit

    Er is geen rondvraag.

  11. 11
    Sluiting