- Locatie
Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout
- Voorzitter
- Carla G.J. Breuer
Agendapunten
-
1Opening
-
2
Besluit
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
3
- Update werkgeverscommissie over werving griffier (de voorzitter schuift om 19.30 uur aan)
- Update evaluatie commissies en vervolgproces
- Digitaal stemmen bij de raadsvergadering
Besluit
1. Update werkgeverscommissie
De voorzitter dhr. Van der Ploeg geeft een update van het werving- en selectieproces. I.v.m. openbaarheid van het verslag wordt in dit verslag hierover verder geen mededeling gedaan.
2. Update evaluatie commissies en vervolgproces
De plv. griffier mw. Van Egeraat geeft aan dat de resultaten van een korte enquête zijn (en worden) teruggekoppeld in de evaluatiesessies van de drie commissies. De griffie zal de rode draad uit enquête en sessies verwerken. De voorzitters van de commissies en beeldvormende bijeenkomsten zullen samen de vervolgbijeenkomst 'Raad op Zaterdag' op 25 november voorbereiden.
OPROEP aan alle raads- en burgerraadsleden om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. Deze bijeenkomst is gericht op de werkwijze en cultuur in de raad in de toekomst!
3. Digitaal stemmen
Vanaf de begrotingsvergadering op 9 november zal weer digitaal gestemd worden. Alle raadsleden worden geïnformeerd en geïnstrueerd. Er zal speciale aandacht zijn voor de visueel beperkten in de raad. -
4
Hoe is de raadsvergadering verlopen? Aandacht voor het rumoer en de sfeer. Afspraak werkwijze stakende stemmen: behandelen in de eerstvolgende geplande raadsvergadering. Zijn er andere bijzonderheden?
Besluit
Het volgende is besproken/besloten:
- In de bijdragen focus op het onderwerp. Rol van de voorzitter en elkaar.
- Afspraak presidium m.b.t. 'behandelwijze bespreken moties vreemd' blijft in stand, tot een nieuwe werkwijze in presidium, RvO of ikv 'Gentle agreement' is afgesproken. Deze afspraak is: Moties Vreemd aangekondigd in raad, besproken in volgende commissie en besluit in de volgende raad.
- Rumoer en geklets. Graag respectvol luisteren.
- Afspraak om politiek strategische agendering te voorkomen: als stemmen staken dan wordt opnieuw gestemd in de eerstvolgende reeds geplande raadsvergadering.
-
5
Op 25 oktober wordt de concept agenda aan de stukken toegevoegd op basis van de adviezen vanuit de commissies Welzijn en Ruimte. Hieronder alvast een overzicht van de onderwerpen die in beeld zijn:
- Raadsvoorstel Gemeenschappelijke regelingen Maatschappelijke Zorg
- Raadsvoorstel Afwijzen aanvraag tot het vaststellen dan wel herzien van het bestemmingsplan ''Dorp Voorhout''
- Raadsvoorstel Zienswijze Tussenrapportage HLT-samen
- Motie Vriendenbankjes (FVD)
- Motie Kwaliteit stoepen aanpakken (FVD)
- Motie Onderzoek supermarkt buiten het centrum (PvdA)
Bijlagen
Besluit
De concept-raadsagenda is akkoord.
-
6
In het Presidium van 6 september is afgesproken om de lijst van 21 dilemma's uit het raadsprogramma schriftelijk bij de fracties uit te zetten. De fracties zijn gevraagd om per dilemma twee vragen te beantwoorden: (1) Is het dilemma helder? en (2) Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanpak van het college?
Alle fracties hebben op de schriftelijke uitvraag gereageerd. De regiegroep heeft samen met de griffie de rode lijn uit de reacties gehaald en deze verwerkt in de lijst met dilemma's ( zie bijlage pagina's 2 t/m 6). Daarnaast heeft de regiegroep twee opties uitgewerkt hoe verder te gaan met de dilemma's:
- Het college wordt gevraagd om de lijst met alle dilemma’s op te pakken volgens de overeengekomen aanpak;
- De raad ziet voor zichzelf ook een rol weggelegd en kiest ervoor om enkele dilemma’s zelf op te pakken. De overige dilemma’s worden door het college opgepakt.
.
Het Presidium wordt gevraagd om de lijst met dilemma's als 'definitief' aan te merken en een keuze te maken wie de dilemma's verder oppakt (optie 1 of optie 2).Bijlagen
Besluit
De meeste fracties kiezen voor optie 2 (Bij enkele onderwerpen is raad aan zet). De regiegroep komt in volgend presidium met voorzet m.b.t. mogelijke onderwerpen en focus.
-
7
Om het proces van het indienen van technische vragen te stroomlijnen heeft de griffie een formulier opgesteld. Verzoek daarbij is om technische vragen die betrekking hebben op een raadsvoorstel standaard met de raad te delen. Toelichting en vragen staan in memo en protocol.
Vraag aan het Presidium:
- Kunt u instemmen met de voorgestelde werkwijze technische vragen?
- De technische vragen en antwoorden zijn nu alleen intern zichtbaar. Wilt u, in het kader van maximale transparantie richting de samenleving, ook de vragen behorend bij een raadsvoorstel openbaar zichtbaar maken?
Bijlagen
Besluit
In principe akkoord met werkwijze (gebruik format en onderling delen). Er zijn nog vraagpunten met betrekking tot:
- Publieke openbaarheid van de antwoorden. Kan dit ook facultatief?
- Beantwoordingstermijn voor 'overige technische vragen'. Voorstel is 5 werkdagen (= 1 week), de organisatie wenst 15 werkdagen (= 3 weken).
Het onderwerp komt in het volgende presidium terug.
-
8
De Partij voor Teylingen gaat graag in gesprek over de mogelijkheid m.b.t. het opnemen van technische sessies. Zodat de gelijke en gelijkwaardige informatievoorziening voor raadsleden gegarandeerd wordt. Hoe staat het Presidium hierin?
Info vanuit de griffie: volgens de huidige lijn worden technische sessies niet opgenomen. Dit bevordert de aanwezigheid en deelname van raads-en burgerleden. Een technische sessie draait om interactie (het stellen van vragen en doorvragen) waarvoor aanwezigheid nodig is. Daar staat tegenover dat raadsleden vaak drukbezet zijn en het handig kan zijn om de sessie achteraf terug te kunnen zien, ook vanuit een gelijkwaardige informatievoorziening.
Besluit
I.v.m. tijdgebrek wordt dit onderwerp doorgeschoven naar de volgende presidiumvergadering.
-
9
Besluit
Niet aan toegekomen.
-
10Sluiting