Gemeenteraad
donderdag 4 juni 2020
- Locatie
Digitale videovergadering
- Voorzitter
- Carla G.J. Breuer
- Toelichting
-
De vergadering is geschorst na agendapunt 26. De resterende punten worden tijdens een nieuwe vergadering op vrijdag 5 juni besproken conform de afspraak uit het presidium.
Uitzending
Agendapunten
-
0
Stemuitslag
voorFractie CDA (4), Fractie D66 (2), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (6), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1)tegenFractie VVD (1) -
1
Volgorde van debat
VVD
CDA
Trilokaal
D66
GroenLinks
PvdA
CU
Fractie Piket
GLT -
2
Van de PvdA (CDA, GroenLinks en fractie Piket zijn mede-indieners) is het verzoek ontvangen voor het indienen van een motie over de recente Luchtvaartnota. Na indiening wordt de motie ter behandeling doorverwezen naar de raadscommissie.
Van GroenLinks en van het CDA zijn verzoeken ontvangen voor het houden van een interpellatiedebat.
Artikel 36b Interpellatie
1. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de
voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp
waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
2. De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden
van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende
vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt
op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
3. De interpellant voert niet meer dan tweemaal het woord, de overige leden van de raad, de burgemeester en de wethouders niet meer dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof geeft.Besluit
De agenda is conform de wijzigingsvoorstellen vastgesteld.
-
3Bepalen volgorde bij stemming
-
4
Van de fractie van de ChristenUnie zijn twee mondelinge vragen tijdig ontvangen:
1. We hebben van ouders van de Andreasschool vernomen dat de Sophiastichting heeft besloten om de kinderen in groep 3 en 4 volgend jaar in het Cluster te huisvesten. Volgens de ouders zeggen de directie van de Andreasschool en de Sophiastichting dat dit nodig is omdat de gemeenteraad het voorbereidingskrediet heeft geweigerd. Voor vragen worden de ouders naar verluidt doorverwezen naar de gemeente, omdat die ‘verantwoordelijk is voor adequate huisvesting’. Dit is niet correct omdat de Sophiastichting zelf de aanvraag heeft ingetrokken om een integraal onderwijshuisvestingsplan te presenteren. De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 26 september uitsluitend geoordeeld dat het voorstel ‘nog niet rijp was voor besluitvorming’. De vragen aan het college zijn dan of het college bekend is met deze voorstelling van zaken van de Sophiastichting en de Andreasschool, wat het college daar van vindt en of het college bereid is de Sophiastichting en de Andreasschool aan te spreken en of het college het eens is met de ChristenUnie dat het verplaatsen van twee jaarlagen in het midden van de demografische opbouw van de school getuigt van een adequaat huisvestingsplan van de school.
Update: Deze vraag komt te vervallen. De brief waarover de ouders spraken is door de Stichting inmiddels aan de ChristenUnie toegezonden. In die brief wordt uitsluitend gesproken over ‘bezwaren’ die de gemeenteraad had tegen een kredietverlening voor noodlokalen, niet dat de raad het krediet heeft afgewezen. Daarmee doet de inhoud van de brief recht aan wat er in de raad is gewisseld. Voor wat betreft het punt van de verplaatsing van groepen 3/4 is dat in de eerste plaats een bevoegdheid van de school zelf.
2. Op 29 mei ontving de raad een raadsmemo van het college dat bij een controle van de Belastingdienst een aantal fouten waren geconstateerd, onder meer op de loonheffing en BTW-aangiften, die leidden tot een naheffing van €306.000. De ChristenUnie maakt zich daar wel zorgen over, temeer omdat met de ambtelijke samenvoeging HLTSamen niet alleen een kwaliteitsverhoging werd toegezegd, maar ook tegen minder kosten. De ChristenUnie zou graag van het college horen hoe het kan dat sommige fouten gemaakt zijn terwijl ook bij de gemeente iemand had kunnen vermoeden dat dit niet goed zou uitwerken en hoe het college denkt dit gat te gaan dichten. De mondelinge vraag is of dit op de agenda van de commissie kan komen?
-
5
U kunt de gemeenteraad nog een laatste opmerking meegeven door gebruik te maken van het inspreekrecht. Omdat de raad digitaal vergadert, is het helaas niet mogelijk om tijdens de vergadering live in te spreken. Indien u gebruik wil maken van het inspreekrecht, willen we u vragen om uw inspreektekst per e-mail naar ons toe te sturen via gemeenteraad@raadteylingen.nl (liefst < 24 uur van tevoren i.v.m. de voorbereiding voor de raadsleden). Uw inspreekreactie zal worden toegevoegd aan de vergaderstukken. Ook zal de voorzitter tijdens de vergadering uw inspreekreactie aanhalen.
Bij het agendapunt 'Verklaring van geen bedenkingen aanvraag omgevingsvergunning gezinshuis Voorhout':
- Inwoner uit de kern Voorhout
Inspraak is bijgevoegd onder agendapunt 23.
Korte samenvatting:
De inwoners hebben de discussie over het gezinshuis in de afgelopen cRuimte vergadering van 12 mei als teleurstellend ervaren. In tegenstelling tot wat daar is besproken, waren de omwonenden vooraf niet goed geïnformeerd over de plannen. Daarnaast hebben de ingediende zienswijzen niet geleid tot een tegemoetkoming of wijziging in de plannen. Alleen het CDA begreep een deel van de bezwaren. Tenslotte, geven de inwoners aan dat het geenszins de bedoeling is geweest om verder overleg met de initiatiefnemers via de mediator te stoppen. - Inwoner uit de kern Voorhout
-
6
Bijlagen
-
7
Bijlagen
-
8H A M E R S T U K K E N
-
9
Doel: besluitvormend
Begin 2020 is geconstateerd dat in de verordening maatschappelijke ondersteuning Teylingen 2020 drie aanpassingen die waren afgesproken zijn nagelaten. Om dit te repareren ligt deze wijziging op de verordening nu bij de raad voor.
Dit voorstel kan als hamerstuk aan de raad voorgelegd worden.
Voor de volledigheid is de complete verordening zoals deze luidt na de eerste wijziging, toegevoegd aan de stukken.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
De verordening maatschappelijke ondersteuning Teylingen 2020, eerste wijziging vast te
stellen. -
10
Doel: besluitvormend
Het voorstel is om als zienswijze aan het bestuur te laten weten dat de raad instemt met de ontwerpbegroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling Kust-, Duin- en Bollenstreek.
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk aan de raad voor te leggen. Over de samenvlechting van Maregroep en SPW volgt een stuk in juni/september 2020. Een aantal technische vragen wordt schriftelijk beantwoord.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
- Als zienswijze aan het bestuur te laten weten dat de raad instemt met de ontwerpbegroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling Kust-, Duin- en Bollenstreek.
-
11
Doel: besluitvormend
De raad heeft de mogelijkheid een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de ISD. Het voorstel is om als zienswijze aan het bestuur te laten weten dat de raad instemt met de ontwerpbegroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek onder de voorwaarde dat zij in een aantal scenario’s uitwerkt hoe er bespaard kan worden op de uitgaven in 2021, volgens bijgevoegde conceptbrief.
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk aan de raad voor te leggen, tenzij de VVD anders aangeeft. De VVD heeft zorgen geuit over het in de hand houden van oplopende kosten.
Er is een toezegging gedaan dat scenario's voor besparingen aan de raad voorgelegd worden, mogelijk met begrotingswijziging. De verwachting is dat dit in ieder geval na het zomerreces is.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
Als zienswijze aan het bestuur te laten weten dat de raad instemt met de ontwerpbegroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek onder de voorwaarde dat zij in een aantal scenario’s uitwerkt hoe er bespaard kan worden op de uitgaven in 2021, volgens bijgevoegde conceptbrief.
-
12
[Besluitvormend]
De rekenkamercommissie van de gemeente Teylingen heeft onderzoek gedaan naar de beïnvloedingsmogelijkheden van de gemeenteraad op de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM). Het onderzoek gaat in op de vraag welke beïnvloedingsmogelijkheden al door de gemeenteraad worden benut en welke (nog) niet.
De belangrijkste conclusies van de rekenkamercommissie zijn, dat de gemeenteraad nog niet alle sturingsmogelijkheden benut om de grip op het eigen ISG-beleid en de uitvoering daarvan door de GOM verder te versterken. Ook zijn er mogelijkheden voor meer openbaarheid van verantwoording en informatie, waarmee de raad zijn controlerende rol kan verstevigen.
Zowel de fracties als het College kunnen zich vinden in de aanbevelingen en willen deze oppakken. De griffie wordt verzocht zo spoedig mogelijk een speciale raadswerkgroep bijeen te roepen. Tevens is een vervolgonderzoek nodig naar de effectiviteit van de GOM. De rekenkamercommissie wil dit onderzoek graag ondersteunen.
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk aan de raad voor te leggen.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
- De aanbevelingen uit het rekenkamerrapport ‘Grip op de GOM’ over te nemen
- De aanbevelingen ter uitvoering in handen te stellen van het college van B&W
- Het college te verzoeken over de implementatie van de aanbevelingen te rapporteren aan de gemeenteraad voor 1 september 2020
-
13
[Besluitvormend]
Bij zowel aanvragers van omgevingsvergunningen als de erfgoedcommissie bestaat de behoefte aan transparante en duidelijke beleidskaders en richtlijnen voor het plaatsen van zonnepanelen op monumenten en binnen het beschermd dorpsgezicht van Warmond. In de welstandsnota zijn geen eisen opgenomen voor zonnepanelen, aangezien de plaatsing van zonnepanelen vergunningvrij kan. Voor het plaatsen van zonnepanelen op monumenten en binnen het beschermd dorpsgezicht is wel een omgevingsvergunning noodzakelijk. Voor deze aanvragen bestaan nog geen welstandscriteria. Voorgesteld wordt het zonnepanelenbeleid als aanvulling op de Welstandsnota vast te stellen. De raad is het bevoegde orgaan om het nieuwe beleid vast te stellen. Dit beleid is op 14 november 2019 tot en met 27 december 2019 ter inzage gelegd en is de mogelijkheid opengesteld om een zienswijze in te dienen. Hiervan is gebruik gemaakt en deze zienswijzen hebben geleid tot aanpassing van het beleid. In de nota zienswijzen zijn de zienswijzen verwoord en voorzien van een antwoord.
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk aan de raad voor te leggen, tenzij D66 anders aangeeft bij de uitloopavond van de commissie. D66 heeft inmiddels ingestemd met dit voorstel.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
- Het Zonnepanelenbeleid, Monumenten en beschermd dorpsgezicht, gemeente Teylingen als aanvulling op de welstandsnota vast te stellen;
- De nota beantwoording zienswijzen vast te stellen.
-
14
[Beeldvormend/opiniërend] Voorstel is kennis te nemen van het concept Plan Duurzame Ontwikkeling Teylingen 2020-2022, met daarin opgenomen nadere kaders voor de wijze waarop de gemeente werkt aan duurzame ontwikkeling. Voorstel is om het plan en het uitvoeringsprogramma beeldvormend te bespreken en het college kaders mee te geven die bij de verdere uitwerking van het Plan en Uitvoeringsprogramma volgens de raad centraal moeten staan.
Het college heeft bij het opstellen van het collegewerkprogramma Vitaal Teylingen "duurzame ontwikkeling" als integraal thema gebruikt. Het concept Plan duurzame ontwikkeling Teylingen 2020-2022 en het daarbij behorende concept Uitvoeringsprogramma sluiten daar bij aan en stellen de raad in de gelegenheid om kaders ten aanzien van duurzame ontwikkeling vast te stellen, focus aan te brengen en prioriteiten te stellen.
De uitkomsten van de behandeling in de commissie DEB van 13 mei 2020 worden meegegeven aan het college ter verdere uitwerking.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
- Kennis te nemen van het concept Plan Duurzame Ontwikkeling Teylingen 2020-2022, met daarin opgenomen nadere kaders voor de wijze waarop de gemeente werkt aan duurzame ontwikkeling.
- Kennis te nemen van het concept Uitvoeringsprogramma Duurzame Ontwikkeling 2020-2022.
- Beide conceptstukken zijn beeldvormend besproken en de uitkomsten van de behandeling in de commissie DEB van 13 mei 2020 worden meegegeven aan het college ter verdere uitwerking.
-
15
[Besluitvormend] Voorstel is om als zienswijze het bestuur van HLTsamen te laten weten dat de raad instemt met de ontwerpbegroting 2021 HLTsamen volgens bijgevoegde brief.
Hamerstuk voor de raad (tenzij, vragen CDA en aanpassingen Trilokaal).Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
Als zienswijze het bestuur van HLTsamen te laten weten dat de raad instemt met
de ontwerpbegroting 2021 HLTsamen volgens bijgevoegde brief. -
16
[Besluitvormend] Voorstel is om als zienswijze aan het bestuur te laten weten dat de raad instemt met de
conceptbegroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling VuilAfvoerBedrijf (VAB)
van de Duin- en Bollenstreek volgens bijgevoegde brief.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
Als zienswijze aan het bestuur te laten weten dat de raad instemt met de
conceptbegroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling VuilAfvoerBedrijf (VAB)
van de Duin- en Bollenstreek volgens bijgevoegde brief. -
17
[Besluitvormend] De Gemeenschappelijke regeling gemeentelijke Belastingen Bollenstreek is erop gericht taken op het terrein van belastingen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Voorstel is om kennis te nemen van de begroting.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
Kennis te nemen van de begroting 2021 van de Gemeenschappelijke regeling
gemeentelijke Belastingen Bollenstreek. -
18
Besluitvormend.
Voorgesteld wordt het bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden te laten weten dat de raad instemt met de ontwerp programmabegroting 2021 en de meerjarenramingen 2022-2024 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Hollands Midden.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
Het bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden te laten weten dat de raad instemt
met de ontwerp programmabegroting 2021 en de meerjarenramingen 2022-2024 van de
gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Hollands Midden volgens bijgevoegde
conceptbrief. -
19
[Besluitvormend] Voorstel is om voor de aankoop van ca. 6.050 PBD-minirolcontainers van 180 liter en ca. 6.050
minirolcontainers van 140 liter voor restafval een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 330.000,-.
Het betreft mini-rolcontainers zonder kantelsloten conform de eerdere besluitvorming van de raad.
.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
- Voor de aankoop van ca. 6.050 PBD-minirolcontainers van 180 liter en ca. 6.050 minirolcontainers van 140 liter voor restafval een krediet beschikbaar te stellen van € 330.000,-.
- De begrotingswijziging 5 vast te stellen waarmee de projectkosten gefinancierd kunnen worden.
-
20
[Opiniërend]
De woonvisie van Teylingen liep eind 2019 af en is vijf jaar het kader geweest voor het woonbeleid in de gemeente. Afgelopen maanden is gewerkt aan het woonprogramma 2020 – 2024. In de afgelopen periode hebben we de gemeenteraad en andere belanghebbenden op verschillende momenten geïnformeerd en geconsulteerd over het gemeentelijke woonbeleid. Nu ligt het woonprogramma ‘naar een evenwichtiger woningmarkt’ voor. Het nieuwe woonprogramma is tijdens de beeldvormende sessie van 2 maart gepresenteerd aan de raad.
De commissie Ruimte kan vanavond een opiniërende discussie te voeren over het gemeentelijke woonbeleid en een oordeel vormen over het concept. Naar aanleiding van de opiniërende discussie in de raadscommissie wordt het woonprogramma waar nodig aangepast. In de definitieve versie worden ook eventuele zienswijzen meegenomen. In het tweede kwartaal van 2020 volgt dan de formele besluitvorming.
De uitkomsten van de behandeling in de commissie Ruimte worden meegegeven aan het college ter verdere uitwerking.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
-
21
[Besluitvormend]
Het project Noordelijke Randweg Voorhout is al geruime tijd in voorbereiding en sinds medio 2019 in uitvoering. Afgelopen jaren is op verschillende momenten krediet gevraagd bij de Raad, voor de voorbereiding, grondverwerving en uitvoering. Op basis van de actuele stand van zaken is de conclusie dat de kosten hoger worden geraamd dan de beschikbare dekking en dus dat aanvullende financiële dekking nodig is voor de uitvoering van de nog aan te besteden onderdelen. De Raad wordt daarom gevraagd om:
1. Een krediet van € 10.500.000 beschikbaar te stellen voor de verdere voorbereiding en uitvoering van het project Noordelijke Randweg Voorhout.
2. De aanvullende dekking op de uitgaven van € 5.000.000 vanuit de algemene reserve beschikbaar te stellen en te storten in de dekkingsreserve Noordelijke Randweg Voorhout.
3. De afschrijvingen deels (€ 125.000) te dekken vanuit de nieuw in te stellen dekkingsreserve Noordelijke randweg Voorhout.
4. De bijbehorende begrotingswijziging (nummer 9) vast te stellen.
De aanleg van de Noordelijke Randweg Voorhout omvat een nieuwe verbinding voor autoverkeer inclusief fietspaden, benodigde kunstwerken en de aanleg van een ecologische verbindingszone tussen de randweg en de Haarlemmertrekvaart. Met de aanleg wordt een betere bereikbaarheid en leefbaarheid in Voorhout beoogd.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
- Een krediet van € 10.500.000 beschikbaar te stellen voor de verdere voorbereiding en uitvoering van het project Noordelijke Randweg Voorhout.
- De aanvullende dekking op de uitgaven van € 5.000.000 vanuit de algemene reserve beschikbaar te stellen en te storten in de dekkingsreserve Noordelijke Randweg Voorhout.
- De afschrijvingen deels (€ 125.000) te dekken vanuit de nieuw in te stellen dekkingsreserve Noordelijke randweg Voorhout.
- De bijbehorende begrotingswijziging (nummer 9) vast te stellen
De heer Dijkstra (CDA) heeft bij dit punt een stemverklaring afgelegd.
-
22B E S P R E E K S T U K K E N
-
23
[Besluitvormend]
Voorgesteld wordt
1. om een verklaring van geen bedenkingen af te geven als bedoeld in artikel 6.5, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht, voor het oprichten van een gezinshuis en vier studio’s aan de Componistenlaan naast nr. 242 in Voorhout, met inachtneming van de Nota van beantwoording zienswijzen;
2. geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.
De fracties vinden het een goed plan. Opmerkingen zijn gemaakt over de situering, overlast en het informatietraject met inwoners. De commissie ondersteunt het mediation traject en adviseert dit voorstel als bespreekpunt aan de raad voor te leggen. Verzoek van het CDA om nog eens te kijken naar de punten van de omwonenden, bijvoorbeeld de bebouwingsdichtheid.
Stemuitslag
voorFractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie GroenLinks (1)tegenFractie CDA (5), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
Besluit
- Bijgaande verklaring van geen bedenkingen af te geven als bedoeld in artikel 6.5, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht, voor het oprichten van een gezinshuis en vier studio’s aan de Componistenlaan naast nr. 242 in Voorhout, met inachtneming van de Nota van beantwoording zienswijzen.
- Geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.
Dhr. Van der Ploeg (D66) en dhr. Beijk (VVD) hebben bij dit punt een stemverklaring afgelegd.
-
23.a
Het CDA stelt voor om de stemming over 'de verklaring van geen bedenkingen voor het gezinshuis' door te schuiven naar de volgende raadsvergadering, zodat in de tussentijd via het mediation traject kan worden gezocht naar een gedragen voorstel.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)tegenFractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7) -
24
[Besluitvormend]
Het College stelt voor om:
1. Het maatregelpakket spoorwegovergang Herenstraat Uitgebreid éénrichting met prioriteit aan te pakken waarbij we een volgende fasering voornemen. Korte termijn maatregelen:
a. nader onderzoek naar de verplaatsing van de voetganger oversteekplaatsen.
b. de hellingbanen naar het perron te verplaatsen.
c. aanvullend onderzoek naar het effect van eenrichtingsverkeer op de Churchilllaan op de omgeving.
d. de herinrichting van het kruispunt Herenstraat Beukenrode-Churchilllaan waarbij de aanpassing van de voorrangssituatie kruispunt Beukenrode-Herenstraat wordt bezien. Deze reconstructie wordt in de algehele aanpassing van inrichting van kruispunten met de Herenstraat (beeldkwaliteit Herenstraat) bezien.
2. Een investeringskrediet te voteren ten bedrage van € 325.000, conform het investeringsplan in de begroting 2020. Het investeringskrediet is verdeeld over de jaren 2020 voor € 400.000 en in 2021 voor € 100.000.
Na bespreking in de commissie Ruimte van 12 mei jl. is besloten om maatregelen E t/m I uit het voorstel te halen. Hierop is tevens het investeringskrediet (oorspronkelijk € 500.000) aangepast naar € 325.000. Fractie Piket en GroenLinks hebben een wijzigingsvoorstel (amendement) ingediend, welke onder agendapunt 24-A is bijgesloten.
Bijlagen
-
24.A.1
Stemuitslag
voorFractie PvdA (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)tegenFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie ChristenUnie (1), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1)Bijlagen
-
24.B
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie ChristenUnie (1), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1)tegenFractie PvdA (1), Fractie Piket (1)Besluit
- Het maatregelpakket spoorwegovergang Herenstraat Uitgebreid éénrichting met prioriteit aan te pakken waarbij we een volgende fasering voornemen:
Korte termijn maatregelen:
a. nader onderzoek naar de verplaatsing van de voetganger oversteekplaatsen.
b. de hellingbanen naar het perron te verplaatsen.
c. aanvullend onderzoek naar het effect van eenrichtingsverkeer op de
Churchilllaan op de omgeving.
d. de herinrichting van het kruispunt Herenstraat Beukenrode-
Churchilllaan waarbij de aanpassing van de voorrangssituatie kruispunt
Beukenrode-Herenstraat wordt bezien. Deze reconstructie wordt in de
algehele aanpassing van inrichting van kruispunten met de Herenstraat
(beeldkwaliteit Herenstraat) bezien.
2. Een investeringskrediet te voteren ten bedrage van € 325.000, conform het
investeringsplan in de begroting 2020. Het investeringskrediet is verdeeld over de
jaren 2020 voor € 400.000 en in 2021 voor € 100.000. -
25
[Besluitvormend]
Op grond van artikel 35 Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) stuurt het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland de ontwerpbegroting 2021 aan de raden van de deelnemende gemeenten. De raad krijgt de gelegenheid een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting. Dit is ook geregeld in artikel 29 van Gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland.
Op verzoek van het CDA bepreekstuk voor de raad ivm verwerking opmerkingen van de commissie over o.a. Duinpolderweg in de zienswijze.
Update 4 juni 2020: amendement CDA is toegevoegd.Bijlagen
-
25.A.1
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie ChristenUnie (1), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Bijlagen
-
25.B
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie ChristenUnie (1), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Besluit
Als zienswijze aan het bestuur te laten weten dat de raad instemt met de
ontwerpbegroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland volgens
bijgevoegde conceptbrief. De conceptbrief is geamendeerd vastgesteld (conform agendapunt 25A).
Concreet voorstel tot aanvulling op de zienswijze:
- Het beleidsterrein regionale strategie mobiliteit bevat het RIF. Het RIF loopt tot en met 2024. In de ontwerpbegroting staat dat in het najaar 2020 wordt geadviseerd over een nieuw RIF op basis van de opgaven. In de zienswijze vragen we om het RIF eerst te evalueren alvorens voorstellen voor een nieuw RIF voor te leggen. Hierbij willen we in september 2020 tussentijds en separaat en specifiek rekening en verantwoording door het DB van Holland Rijnland over de besteding van de RIF-gelden, met daarin per project een gedetailleerd overzicht per jaar met inhoudelijke toelichting van de gemaakte kosten en de gerealiseerde opbrengsten, evenals de nog te maken kosten en de nog te realiseren opbrengsten en activiteiten.
-
26
Besluitvormend
Voorgesteld wordt om als zienswijze mee te geven dat de raad kan instemmen met de (voorlopige) jaarstukken 2019 HLTsamen.
GroenLinks heeft in de commissie DEB aangegeven te komen met een amendement op de zienswijze over mogelijke aanpassingen ambitieniveau als gevolg van hoge en toenemende werkdruk.
Bijlagen
-
26.A.1
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie PvdA (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)tegenFractie D66 (2), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie ChristenUnie (1), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1)Bijlagen
-
26.B
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (1), Fractie Trilokaal (3), Fractie VVD (7), Fractie ChristenUnie (1), Fractie Groen en Leefbaar Teylingen (1), Fractie GroenLinks (1), Fractie Piket (1)Besluit
Als zienswijze het bestuur van HLTsamen te laten weten dat de raad instemt met
de (voorlopige) jaarstukken 2019 HLTsamen volgens bijgevoegde brief. -
27
[Besluitvormend]
Op 27 september 2017 hebben alle regiogemeenten van Holland Rijnland, de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de Omgevingsdienst West-Holland het Energieakkoord Holland Rijnland ondertekend. Binnen dit Energieakkoord is de ambitie opgenomen om als regio in 2050 energieneutraal te zijn. Dit is een grote opgave, waarmee de regio invulling geeft aan nationale en internationale doelstellingen op het gebied van klimaat en energie. Hierbij hebben wij als regio afgesproken in te willen zetten op 80% opwek binnen de eigen regio en de resterende 20% aan te vullen met o.a. restwarmte of geothermie uit nabijgelegen gebieden.
Het opstellen van een Regionale Energiestrategie (RES) komt voort uit het op 28 juni 2019 gesloten nationale Klimaatakkoord. Dit is de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). De RES is een regionaal document waarin voor 2030, met een doorkijk naar 2050, doelen worden gesteld ten aanzien van energiebesparing, duurzame energieopwekking, warmte en duurzame mobiliteit. De voorliggende concept RES is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de gemeenten van Holland Rijnland, de provincie Zuid-Holland en het Waterschap. Het hiervoor genoemde Energieakkoord Holland Rijnland vormt de basis van onze RES.
Aan de raad wordt gevraagd wensen en bedenkingen bij de concept RES vast te stellen gedurende de raadsvergadering van 4 juni 2020. Tijdens de commissiebehandeling is afgesproken dat in de raad een amendement wordt ingediend met wijzigingsvoorstellen op de zienswijze.Bijlagen
-
27.A.1
Bijlagen
-
27.BStemming over raadsbesluit Concept Regionale Energiestrategie Teylingen (wensen en bedenkingen van de gemeenteraad)
-
28
Het is iedereen duidelijk dat het coronavirus ons leven stevig raakt. De crisis raakt de
continuïteit en liquiditeit van vele bedrijven en organisaties maar ook die van
maatschappelijke instellingen. Het is nog volstrekt onduidelijk welke maatschappelijke,
economische en sociale impact de coronacrisis tot gevolg heeft. Met dit voorstel willen we
bereiken dat de sociaal-maatschappelijke infrastructuur in Teylingen zoveel als mogelijk
op niveau blijft, zodat de non-profitorganisaties na deze crisis weer hun belangrijke
functie in onze gemeenschap kunnen oppakken.Bijlagen
-
28.A.1
Bijlagen
-
28.BStemming raadsbesluit Financiële steun maatschappelijke organisaties vanwege coronacrisis
-
29
Van GroenLinks is het verzoek ontvangen voor het houden van een interpellatiedebat over de recente gerechtelijke uitspraak Ondernemersfonds Teylingen.
GroenLinks vraagt een interpellatiedebat aan over dit memo en de gang van zaken met betrekking tot de Stichting Ondernemersfonds Teylingen (SOT) en verzoekt derhalve om toevoeging aan de agenda. Het vaststellen van belastingverordeningen inclusief de retributieregeling is een bevoegdheid van de raad, in die zin is het door het college aangegeven vervolg een raadsaangelegenheid en vraagt hoe dit verder zijn vervolg krijgt.
Verder missen wij in het door het college aangegeven vervolg de mogelijkheid om rechtsgelijkheid te creëren voor alle ondernemers en de financiële gevolgen daarvan, vraag is hoe dit verder opgepakt wordt.
Het materiële risico voor de gemeente Teylingen en het immateriële, relationele, risico voor de relatie tussen het bestuur van de gemeente en de binnen haar grenzen opererende ondernemers geven aanleiding voor een interpellatiedebat.
• Doelstelling is om als raad kaderstellend te zijn naar het college voor wat betreft de verdere afhandeling van het in de raadsmemo verklaarde vonnis. De verordening is immers een raadsbevoegdheid.
Wij verzoeken het college:
• Aan de leden van de Raad een bruikbaar chronologisch feitenverslag te leveren van alle gebeurtenissen in het traject rondom de SOT van 2010 tot heden en daarbij als bijlagen te voegen alle stukken die hiermee verband houden, vergaderstukken, links naar relevante vergaderingen, raadsmemo’s, raadsbrieven, brieven van en aan derden en wat dies meer zij. Dit teneinde een inhoudelijke voorbereiding op dit debat mogelijk te maken
• De huidige portefeuillehouder in deze zaak zou onzes inziens tijdens de behandeling door de raad van dit agendapunt vervangen moeten worden als woordvoerder op dit dossier. Zij was ten tijde van het oprichten van de SOT betrokken als fractievoorzitster van de VVD en heeft in die hoedanigheid voorstellen ingediend, die hebben geleid tot oprichting van de SOT. De keuze voor haar vervanger laten wij over aan het college.
Tevens is een verzoek ontvangen van de fractie van het CDA
Onderstaand de vragen die de CDA-fractie vooraf heeft t.b.v. het interpellatiedebat van a.s. donderdag.- Ondanks twijfels vanuit de Raad heeft het college van begin af aan uitgesproken overtuigd te zijn van de juridische en fiscale houdbaarheid van de constructie onder het ondernemersfonds. Wat zegt het college nu de uitspraak van het Gerechtshof aangeeft dat de overtuiging van het college op een valse basis was gebaseerd?
- Eerder heeft het college aangegeven steeds vanaf het begin aan (2010) betrokken te zijn geweest bij het proces en dus als college volledig verantwoordelijk te zijn voor het verloop van het proces m.b.t. het ondernemersfonds. Blijft het college bij die uitspraak?
- Van begin af aan was de insteek bij het ondernemersfonds dat sprake zou moeten zijn van draagvlak. In het coalitieakkoord van 2010 werd in dit kader gesproken van: ““Indien een ruime meerderheid van de Teylingse ondernemers met zakelijk onroerend goed voorstander is van het instellen van een ondernemersfonds, zal de gemeente haar medewerking verlenen”. En in 2014 waren de woorden: ““De gemeente faciliteert bij het opzetten van een ondernemersfonds als wordt aangetoond dat voor het fonds voldoende draagvlak bestaat’. Toen in 2014 werd besloten tot het instellen van het ondernemersfonds werd al duidelijk dat veel ondernemers niet akkoord gingen mee het fonds en dat van draagvlak feitelijk geen sprake was. Hoe beoordeelt het college dit gebrek aan kennis van de opvattingen in de ondernemerswereld achteraf?
- Waarom gaat het college - ook nu de uitspraak van het Hof bekend is - nog steeds niet in gesprek met alle ondernemers? Om zodoende tot een oplossing te komen die door alle ondernemers kan worden gedragen.
- Op welke juridische kennis is de raadsmemo van 22 mei 2020 gebaseerd? Het zijn namelijk nogal pittige juridische uitspraken en het wekt de indruk van meer en betere juridische kennis bij het college dan in het verleden.
- Kan en wil het college een bruikbaar chronologisch feitenverslag aanleveren van alle gebeurtenissen in het traject rondom het ondernemersfonds van 2010 tot heden en daarbij als bijlagen voegen alle stukken die hiermee verband houden (vergaderstukken, links naar relevante vergaderingen, raadsmemo’s, raadsbrieven, brieven van en aan derden en wat dies meer zij).
-
30
Van de PvdA (GroenLinks, CDA, D66 en fractie Piket zijn mede-indieners) is het verzoek ontvangen voor het indienen van een motie over de recente Luchtvaartnota. Na indiening wordt de motie ter behandeling doorverwezen naar de raadscommissie.
Bijlagen
-
31Sluiting