Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

woensdag 15 mei 2024

18:45 - 19:45
Locatie

Trouwzaal, Bestuurscentrum Voorhout

Voorzitter
Carla G.J. Breuer

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Besluit

    Vastgesteld. Marlies Volten sluit later aan in verband met een andere afspraak.

  3. 3

    • Stand van zaken Kadernota en aanloop tot de begroting (Marlies Volten)

    Besluit

    Er zijn enkele mededelingen.

    • De voorzitter doet een mededeling over het ereburgerschap. Het ereburgerschap is achteraf overlegd met het presidium. Het presidium is akkoord.
    • De griffier meldt dat er een brief is ontvangen van de Raad van State. Er is een beroep ingediend tegen het besluit over het niet vaststellen van een bestemmingsplan aan de Rijnsburgerweg. De huisadvocaat, LaGro zal een verweerschrift opstellen.
    • 19.30 uur: Wethouder Volten bespreekt het proces van de kadernota. Op 17 juni vindt er een beeldvormende sessie plaats. Suggesties zijn welkom.
  4. 4

    Zie bijgaand het overzicht.

    Besluit

    Conform de bijlage vastgesteld.

    Bijzonderheden:

    • Liesbeth Verkolf wordt aangewezen als plaatsvervangend griffier.

    • Forum voor Democratieheeft een motie vreemd ingediend: de motie Kunstwerk Park Molentocht.

    • De uitloopavonden worden voortaan in de digitale agenda’s van de raadsleden gezet.

  5. 5

    Bijgevoegd is een notitie met hierin de processtappen van de omgevingsvergunning bij Buitenplanse omgevingsplan activiteiten (de zgn. BOPA’s), waarvoor het bindend adviesrecht van de Raad van toepassing is.


    De vraag aan het presidium is het procesvoorstel te bespreken met hierin een zeven concrete inrichtingsvoorstellen/ werkafspraken te weten;

    1. De klankbordgroep Omgevingswet gemeenteraad Teylingen een rol te geven in het meedenken over het proces wat we met de gemeenteraad doorlopen bij een (specifiek) initiatief waarvoor het bindend adviesrecht van toepassing is.
    2. De gemeenteraad in het voortraject te informeren over de lopende initiatieven, waarvoor het bindend adviesrecht van toepassing is, op het moment dat bij de ambtelijke organisatie bekend is dat de initiatiefnemer het participatietraject gaat opstarten.
    3. Bij de eerste BOPA waarbij het bindend adviesrecht van toepassing is eerst een technische sessie te organiseren, waarbij dit procesvoorstel en de context ervan toegelicht kan worden.
    4. De werkafspraken concretiseren in overleg met de klankbordgroep Omgevingswet gemeenteraad Teylingen.
    5. Een jaar op deze manier aan de slag te gaan en na een half jaar te evalueren.
    6. Op zoek te gaan naar een manier waarop er wat meer flexibiliteit kan worden ingebouwd in de aanlevertermijnen van stukken.
    7. Een extra (reserve) raadsvergadering in te lassen voor aanvragen die in of vlak voor de zomer worden ingediend;
    8. Vervolgvraag: dient voor dit proces nog een raadsvoorstel te worden gemaakt?

    Aanwezigen: Greetje Heck (strategisch adviseur) en Martijn van Geilswijk (juridisch adviseur)

    Besluit

    De werkwijze is akkoord met dank aan de raadswerkgroep. De werkwijze wordt geformaliseerd door het als een hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering.

    De griffier verzoekt om twee formuleringen aan te passen:

    • "Eventueel amendement wordt afgestemd met de portefeuillehouder". Een amendement is een raadsinstrument. Afstemming is niet mogelijk. Wel dient voldoende ambtelijke bijstand te zijn om het raadslid inhoudelijk te ondersteunen bij het opstellen van een amendement.
    • Wanneer tijdens de behandeling blijkt dat ambtelijke ondersteuning nodig is, gaat het stuk niet terug naar de planvorming. Alleen de raad kan beslissen het stuk terug te geven aan het college.
  6. 6

    Rond de zomer in 2023 hebben alle vijf presidia van de gemeenteraden uit de Duin- en Bollenstreek ingestemd met de notitie ‘Grip op Samenwerking’. . Hiermee hebben de griffiers opdracht gekregen een werkgroep samen te stellen van vanuit de 5 raden. Per gemeente zijn er 2 vertegenwoordigers afgevaardigd. Deze werkgroep kreeg de opdracht met een voorstel voor een werkwijze te komen over regionale samenwerking en governance van de verbonden partijen vanuit het perspectief van de raden.


    In bijgaande notitie staat de optie uitgewerkt (combi-optie 3) die de werkgroep graag aan de Presidia wil voorleggen. Voor het laten slagen van de opdracht die aan de werkgroep is meegegeven is er een aantal kritische succesfactoren van belang. Deze houden in dat er voldoende enthousiasme/bereidheid moet zijn bij de raadsleden om hierin te investeren en er moet voldoende tijd/bereidheid bij de griffies aanwezig zijn cq. als ruimte aan de griffies gegeven worden.


    Vragen aan het presidium:

    • Wat vindt u van de denkrichting van combi-optie 3, zoals die beschreven is in ‘Denkrichting combi-optie 3: de basis’?
    • Welke suggesties wilt u meegeven, die u essentieel acht bij de verdere uitwerking van de denkrichting?
    • Is er voldoende draagvlak om te kunnen voldoen aan de kritische succesfactoren?

    Besluit

    Frank Beijk geeft een toelichting over het proces. Hij stelt voor om vanuit Teylingen te investeren in regionale samenwerking vanuit de raden, klein te beginnen (prioriteren) en na een (half)jaar te evalueren. Over het algemeen is iedereen akkoord met de gekozen richting.

    Het Presidium geeft mee:

    • Vertegenwoordiging in een expertteam is vanuit de raad (niet fractie)
    • Transparantie gewenst over hetgeen de expertteams bespreken
    • Behoefte aan inzicht in soorten GR-en om te weten hoe te sturen (o.a. uitvoering of beleid, wel/niet wettelijk verplicht)
    • Belang om vroegtijdig betrokken te zijn, zeker bij besluiten die de gemeenten gaan raken
      Carmen van Velzen stelt een vraag over de inzet van de griffies. In een volgende fase wordt de notitie verder uitgewerkt in een voorstel. Ondersteuning van de griffies wordt hierin meegenomen. Het voorstel wordt voorgelegd aan de presidia.
  7. 7

    De gedragscode van de gemeenteraad van Teylingen dateert uit 2008 en die van het college uit 2006, zie bijgaand. Een gedragscode is een richtsnoer voor het handelen van individuele politieke ambtsdragers en heeft tot doel hen te ondersteunen bij de invulling van hun verantwoordelijkheid voor de integriteit van het openbaar bestuur.


    Het college heeft recent haar gedragscode geactualiseerd. Het voorstel is om ook de gedragscode van de gemeenteraad te actualiseren in het najaar, zie bijgaand de offerte hiervoor. Een bijbehorend protocol biedt houvast hoe om te gaan met vermeende of daadwerkelijke integriteitsschendingen (praktische werkwijze). 


    Om tot een gedragscode en protocol te komen die past bij de cultuur en structuur van de gemeente Teylingen is het voorstel om een raadswerkgroep in te stellen die meedenkt in de voorbereiding. Tijdens de Raad op Zaterdag van 21 september is het de bedoeling om een interactieve integriteitssessie met de hele raad te organiseren. Hetgeen tijdens deze bijeenkomst wordt gedeeld, vormt vervolgens input voor de geactualiseerde gedragscode die door de raad wordt vastgesteld. 


    Vraag aan het Presidium
    Het Presidium wordt gevraagd of zij zich kan vinden in het actualiseren van de gedragscode, het opstellen van een bijbehorend protocol en het instellen van een raadswerkgroep die meedenkt in de voorbereiding. De tijdsinvestering voor de leden van deze werkgroep betreft de aanwezigheid bij twee bijeenkomsten van ieder circa 2-3 uur (naast de raadsbrede integriteitsbijeenkomst) en de voorbereiding daarop.

    Besluit

    Het presidium kan zich vinden in het voorstel om de gedragscode te actualiseren en een bijbehorend protocol op te stellen. Presidium heeft meegegeven om als vertrekpunt de model-gedragscode te gebruiken van de VNG en BZK. Hierdoor is een raadswerkgroep niet meer nodig. Indien raadsleden willen meedenken in de voorbereiding kunnen zij zich melden bij de griffie. De offerte wordt op deze 2 punten aangepast en is verder akkoord.

  8. 8

    Op verzoek van Paul Witteman; hoe kijken de fracties aan tegen het organiseren van een rondetafelgesprek? Wat is het doel en wat zijn handige spelregels hierbij (o.a. draagvlak, werkwijze)?

    Besluit

    Het presidium besluit of er wel of niet een ronde tafelgesprek wordt georganiseerd. Hiervoor is een ruime meerderheid nodig (lees: zeven van de tien).

  9. 9

    Besluit

    Wordt per mail afgehandeld.

  10. 10

    Besluit

    Geen rondvraag.

  11. 11
    Sluiting